La aproape două zile de la dispariţia avionului malaezian cu 239 de oameni la bord, autorităţile vietnameze au anunţat descoperirea primelor resturi din aeronavă. Fragmente din coada şi uşa aparatului de zbor ar fi fost găsite în apele teritoriale ale Vietnamului. Ulterior, însă, au apărut informații că „obiecte neidentificate” reperate în apă nu aveau, de fapt, legătură cu avionul. Pe de altă parte, autoritățile malaysiene nu au confirmat depistarea unor dâre de petrol în apă, așa cum anunțaseră, ieri, tot autoritățile vietnameze.
La căutările din Marea Chinei participă 36 de avioane şi 40 de nave. Nicio ipoteză nu este eliminată.
Anchetatorii au deschis o anchetă pentru terorism şi iau în calcul varianta ca avionul să se fi dezintegrat în aer, la peste 10 mii de metri înălţime.
Avionul a dispărut de pe radare la două ore după decolare. Nimeni nu ştie de ce şi ce s-a întâmplat de fapt. Suspiciuni mari se ridică în cazul a doi pasageri cu identităţi false, însă la fel de bine s-ar putea să fie vorba de un caz de imigrație ilegală, nu neapărat de terorism.
Suspiciuni de terorism
„Avem înregistrarea cu cei doi pasageri, făcută la poarta de îmbarcare, iar această filmare este folosită în cadrul investigaţiilor”, a declarat un oficial al companiei aeriene.
Pasagerii respectivi sunt bănuiţi că au furat şi falsificat paşapoartele altor doi bărbaţi. Unul dintre aceştia din urmă, aflat acum în vacanţă în Thailanda, spune că vestea a provocat un şoc în rândul familiei sale.
„M-a sunat familia, prietenii mi-au scris pe Facebook şi WhatsApp, prietenii din Italia mi-au trimis sms-uri...cu toţii erau îngrijoraţi, nu ştiau dacă am păţit ceva”, a povestit turistul italian.
Acum, anchetatorii încearcă să afle planurile suspecţilor, cu atât mai mult cu cât aceştia aveau bilete şi de la Beijing spre Europa, semn că nu plănuiau un atac asupra avionului malaezian.
Confuzia este sporită şi de faptul că piloţii nu au transmis niciun semnal că ar fi în pericol sau că existau probleme tehnice.
Rudele pasagerilor şi ale echipajului trec prin frământări cumplite. Între timp, și autoritățile americane s-au alăturat anchetei.
Avionul Boeing 777-200 al Malaysia Airlines despre care nu se mai ştie nimic de sâmbătă suferise în 2012 o avarie la o aripă, dar a fost reparat şi era apt de zbor, a asigurat compania. Extremitatea unei aripi a avionului a fost avariată în urma unei coliziuni la sol cu un alt avion pe aeroportul Pudong din Shanghai. O parte, de aproape un metru, de la capătul aripii a fost distrusă.
Dacă toți cei de la bordul zborului 370 al Malaysia Airlines vor fi declarați în final morți, acesta va deveni cel mai grav dezastru aerian începând din 12 noiembrie 2001 până în prezent. În 2001, o cursă a companiei American Airlines s-a prăbușit la periferia New York-ului. Toți cei 260 de oameni de la bord și cinci persoane la sol și-au pierdut atunci viața.
Un precedent, în 2009
Există și un precedent în ceea ce privește „dispariția” unui avion în timp ce traversa oceanul. La 1 iunie 2009, comunicațiile cu zborul 447 al companiei Air France, care plecase de la Rio de Janeiro cu destinația Paris, s-au întrerupt brusc.
Echipelor de căutare le-a luat aproape doi ani pentru a localiza epava avionului și a găsi majoritatea celor 228 de cadavre într-un loc din ocean de adâncimea unui munte. A fost nevoie de și mai mult timp pentru a găsi cauza dezastrului. În mai 2011, au fost recuperate de pe fundul oceanului cutiile negre ale aeronavei, după o căutare minuțioasă în care s-a folosit un vehicul submersibil în miniatură.
Abia în iulie 2012 anchetatorii au dat publicității raportul, dând vina pentru producerea accidentului pe o serie de greșeli făcute de piloți și pe faptul că nu s-a reacționat eficient la apariția unor probleme tehnice.