Actualizare 13:00: La căutarea avionului dispărut în urmă cu nouă zile participă acum 25 de state, iar autorităţile din Malaezia au deschis o anchetă penală.
Oficialii de la Kuala Lumpur au făcut apel la statele care au sateliţi puternici de supraveghere să-i ajute la căutări şi de asemenea să le pună la dispoziţie aparate de supraveghere care să-i ajute să cerceteze mai bine sudul oceanului Indian.
Totodată, autorităţile malaeziene au extins ancheta asupra tuturor membrilor echipajului, dar şi asupra inginerilor care au pregătit aeronava Boeing 777 pentru zbor pe care urma să-l facă de la Kuala Lumpur la Beijing.
Anchetatorii au anunţat că au fost făcute percheziţii şi la casa co-pilotului, după cele de la locuinţa pilotului cursei. Aici a fost descoperit şi un simulator de zbor, cu ajutorul căruia, comandantul aparatului de zbor dispărut ar fi putut exersa cum să păcălească radarele.
Pe baza noilor dovezi, anchetatorii au reuşit să refacă programul pe care l-a avut pilotul în ziua în care avea programată cursa spre Beijing.
Comandantul aeronavei a plecat de acasă spre un tribunal aflat într-o localitate de lângă Kuala Lumpur pentru a asista la un controversat proces în care era implicat idolul său în politică şi lider al opoziţiei din Malaezia, Anwar Ibrahim.
Pilotul a părăsit sala de judecată în jurul prânzului, după ce a asistat la condamnarea la închisoare a politicianului. Martorii spun că decizia magistraţilor l-a supărat peste măsură, lucru care îi face pe anchetatori să ia în calcul şi ipoteza ca avionul să fi fost deturnat de pilot ca formă de protest.
Un alt lucru care i-a pus pe gânduri pe cei care anchetează misterioasa dispariţie a avionului este şi simulatorul de zbor găsit în locuinţa pilotului. Potrivit presei, căpitanul ar fi folosit echipamentul pentru a învăţa cum să „transforme”' avionul într-unul „invizibil”, pe care radarele să nu îl poată detecta.
Toate aceste noi piste sunt investigate după ce premierul Malaeziei a anunţat că sistemele de transmitere a datelor de la bordul aeronavei au fost închise deliberat de o persoană aflată la bord, iar traseul a fost schimbat.
„Pe baza noilor date de la sateliţi, putem spune cu siguranţă că sistemul de comunicare şi raportare a avionului a fost dezactivat înainte ca aeronava să ajungă deasupra coastelor estice ale peninsulei Malaezia”, a spus Najib Razak, premierul Malaeziei.
Potrivit noilor date, aeronava ar fi zburat cel puţin şase ore după ce a dispărut de pe radare, timp în care ar fi putut ateriza pe nu mai puţin de 634 de piste, din India, Bangladesh sau China şi până în Indonezia, Filipine sau Singapore, lucru care complică şi mai mult ancheta.
Zborul MH370 a dispărut pe 8 martie de pe ecranele radarelor civile la o oră de la decolare. Ultima poziţie cunoscută este undeva la jumătatea drumului, între coastele Malaeziei şi Vietnamului. Aeronava cu 239 de persoane la bord ar fi trebuit să ajungă la Beijing.