Bucătăria internă a fundaţiilor de caritate arată cu totul altfel decât îşi închipuie cei care dau banii pentru scopuri nobile.
Date citate de Marketwatch arată că, în cazul unor organizaţii din Statele Unite, se ajunge la situații absurde în care până la 90% din banii strânşi să fie consumaţi pentru funcţionarea fundaţiei şi abia 7-8% ajung ca ajutor pentru cei cărora banii le erau de fapt destinaţi. Cea mai mare parte a banilor sunt cheltuiţi pentru a atrage şi mai multe donaţii şi mai puţin pentru cauza în sine.
Organizarea unor evenimente de strângere de fonduri a devenit în sine o afacere. Sunt firme specializate care se ocupă de aşa ceva. Fundaţiile caritabile angajează astfel de profesionişti ai donaţiilor care îşi pun la dispoziţie serviciile pentru diverse sume. În general este vorba de un procent din sumele strânse în cadrul evenimentului. Şi procentul poate fi mare în unele cazuri.
Apoi, fundaţiile mai au cheltuieli de marketing, de comunicare şi de funcţionare. Toate activitățile sunt alimentate din fondurile strânse.
O investigaţie a Fairfax Media din Australia a arătat că şi cele mai mari organizaţii non profit de la Antipozi cheltuiesc mai mult de jumătate din donaţii doar pentru funcţionare. Analiza a celor mai importante 15 organizaţii de caritate arată că cele mai multe cheltuiesc până la 40 de cenţi pentru fiecare dolar doar pentru organziarea evenimentelor de strângere de fonduri.
Sunt şi cazuri în care cheltuielile sunt de 5%, dar e vorba de organizaţii mai mici, care nu fac evenimente somptuoase.
Discrepanțele vin din lipsa de reguli stricte în privinţa cheltuielilor. Şi, chiar dacă există o cauza nobilă, abuzurile nu sunt excluse.