Macedonia | Puterea, dar și opoziția revendică victoria la anticipate
Data actualizării: Data publicării:
Incertitudinea în Macedonia, unde majoritatea de dreapta şi opoziţia de centru-stânga au revendicat amândouă victoria în alegerile legislative de duminică, un scenariu puţin susceptibil să aducă stabilitatea în această ţară aflată în criză de doi ani, relatează News.ro.
Liderul social-democrat Zoran Zaev
„VMRO-DPMNE este învingătorul acestor alegeri din Republica Macedonia”, a anunţat liderul partidului de dreapta şi cel mai puternic om din ţară începând din 2006 încoace, Nikola Gruevski.
„Noi suntem învingătorii”, l-a contrazis rivalul său social-democrat Zoran Zaev, în faţa a sute de susţinători extatici adunaţi în faţa sediului Guvernului de la Skopje.
Potrivit Comisiei Electorale, după numărarea buletinelor de vot din aproape toate secţiile de votare (peste 96%), VMRO-DMPNE al lui Nikola Gruevski, la putere de zece ani, dispune de un infim avans faţă de SDSM (social-democrat), cu 37,46% din voturile exprimate la 36,01%.
În ceea ce priveşte mandatele, este dificil să se spună cine va obţine mai multe, fiecare dintre cele două partide putând să primească 51 sau 52, potrivit analiştilor.
În toate scenariile, pentru a ajunge la guvernare va fi necesar ca unul sau celălalt să găsească aliaţi în rândul partidelor minorităţii albaneze, care reprezintă un sfert dintr-o populaţie de 2,2 milioane de locuitori.
Principala formaţiune dintre acestea, Partidul Democratic pentru Integrare (DUI) al fostului rebel Ali Ahmeti, se află în poziţia-cheie. Aliat al social-democraţilor în prima jumătate a anilor 2000, ea guvernează din 2006 împreună cu dreapta.
După numeroase înfrângeri electorale în ultimii zece ani, susţinătorii SDSM păreau să nu aibă vreo îndoială cu privire la alternanţa la putere şi au ieşit duminică seara pe străzile din Skopje.
Unii se plimbau cu maşinile, claxonând, alţii făceau semnul victoriei, au constatat jurnalişti AFP. "Nikola, te vei duce la închisoare", spunea unul dintre aceşti cetăţeni, referinsu-se la acuzaţii de corupţie care-l vizează pe liderul VMRO-DPMNE. Însă nu a fost raportat vreun incident.
De doi ani, Macedonia este paralizată de o profundă criză politică. ”Aştept ca această agonie să se încheie. Ca învigătorul să aducă liniştea”, comenta duminică un alegător, Zoran Milevski, în vârstă de 55 de ani.
Acesta era obiectivul alegerilor legislative anticipate de duminică, în urma unui acord încheiat sub egida Uniunii Europene (UE).
Aceste alegeri au fost amânate în două rânduri - în aprilie şi în iunie -, după ce opoziţia a apreciat că nu se întruneau condiţiile unui scrutin echitabil şi i-a reproşat lui Nikola Gruevski o derivă autoritaristă, o corupţie endemică şi atingeri la adresa drepturilor fundamentale.
Scrutinul s-a desfăşurat duminică în calm, fără nereguli importante - o raritate în Macedonia, unde acuzaţii de fraude electorale însoţesc de obiecei fiecare alegeri.
Blocajul politic în această ţară candidată la aderarea la UE a început în prima parte a lui 2015, când Zoran Zaev a făcut publice înregistrări ilegale, cerute, a spus el, de Nikola Gruevski, în vârstă de 46 de ani.
Acest sistem de spionaj a vizat, potrivit SDSM, mii de persoane, inclusiv reprezentanţi politici, jurnalişti, religioşi, reprezentanţi ai societăţii civile.
Conversaţiile telefonice dezvăluiau fapte de corupţie în cele mai înalte sfere ale puterii, până la Nikola Gruevski însuşi. O înfrângere ar însemna o presiune a justiţiei asupra sa, potrivit adversarilor lui.
„Vom recupera toţi banii luaţi cetăţenilor!”, a promis Zoran Zaev, în vârstă de 42 de ani, care are la rândul său probleme cu justiţia într-un caz de corupţie.
Partidul lui Nikola Gruevski, care a demisionat din postul de premier la începutul anului pentru a deschide calea scrutinului, dispune de legături solide cu funcţionarii, pensionarii şi în mediul rural.
SDSM este majoritar în oraşe, într-una dintre cele mai sărace ţări din Europa, în care venitul mediu este mai mic de 400 de euro pe lună şi în care un sfert din populaţia activă se află în şomaj.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.