Curenți marini, interferențe GPS, câmp magnetic? Echipajul petrolierului Willowy, sub pavilion liberian, s-a confruntat cu un incident misterios și periculos, totodată, duminică, 31 mai. Imposibil să mai fie stăpânită, nava s-a învârtit în cerc în apele din largul coastelor Africii de Sud, în plin Ocean Atlantic. Problema este că alte patru nave din proximitate treceau prin aceeași inexplicabilă situație.
Această întâmplare misterioasă, dezvăluită de televiziunea Sky News, s-a petrecut în primele ore ale dimineții de 31 mai.
Era ora 1:00, când nava Willowy, care transporta țiței pentru o companie din Singapore, a virat spre tribord și a început să se învârtească în cerc. Devenise imposibil de stăpânit, a povestit echipajul, care a constatat că și alte patru nave din proximitate erau prinse într-o spirală similară, îndreptându-se ușor una către celalaltă și riscând să intre în coliziune, dintr-un motiv necunoscut.
Ofițerii superiori de la bord au fost chemați pe punte pentru a fi informați despre situația inexplicabilă. Navele nu puteau fi manevrate și erau în pericol să se ciocnească la un moment dat.
Marinarii au presupus mai întâi că este un efect legat de curenți marini puternici, care împing ambarcațiunile. Însă nu existau astfel de curenți în locul unde se aflau navele, undeva în sudul Oceanului Atlantic, la vest de orașul sud-african Cape Town.
Incidente precedente în largul Mării Chinei
Cazuri similare de anomalii - adică rute în cerc - au mai fost raportate de vase care au navigat în largul Chinei, în special în apropierea unor terminale petroliere și a unor instalații guvernamentale, dar niciodată un astfel de fenomen nu s-a mai întâmplat în zona unde se afla Willowy. În general, precizează SkyNews, rutele în cerc ale navelor reperate în apropierea coastelor chineze sunt atribuite unor interferențe GPS.
Cercetătorii care au examinat aceste stranii rute în cerc din apropierea coastelor chineze cred că ele sunt probabil rezultatul unei manipulări sistematice a GPS-ului, pentru a sabota sistemul de monitorizare pe care toate navele comerciale trebuie să-l utilizeze, așa cum cere dreptul maritim internațional.
Cunoscută sub numele de AIS (Sistemul de Identificare Automată), această tehnologie generează identificări unice pentru fiecare navă - cu poziția GPS a navei, ruta și viteza ei - pe care le transmite către celelalte nave aflate în apropiere. Aceste semnale sunt colectate totodată de sateliți și folosite pentru a monitoriza comportamente suspecte, cum ar fi contrabanda, pescuitul ilegal sau comerțul cu petrol în sau din țări care ar fi supuse embargourilor internaționale.
Interferențele GPS, o tehnică de mascare a rutelor
S-a făcut o legătură și cu sancțiunile pe care SUA le-au impus Iranului, existând suspiciunea - pentru că aceste anomalii apăreau de multe ori în apropierea unor terminale petroliere din China - că s-ar încălca embargoul.
Pe de altă parte, s-ar părea că bruiajul GPS este practicat și de Gărzile Revoluțioare iraniene, pentru a „păcăli” navele comerciale și pentru a le aduce în apele iraniene, ca să provoace „incidente”, să negocieze și să obțină posibile avantaje.
Totuși, incidente identice s-au produs și la ceva distanță de porturile chineze, unele apărând, în mod straniu, chiar și în interiorul țărmurilor din San Francisco.
Oricum ar fi, aceste interferențe pot avea consecințe grave, pentru că jumătate dintre victimele de pe mare se înregistrează din cauza unor erori de navigație.
Echipajul de la bordul Willowy știa de toate aceste probleme. Dar niciunul dintre aceste riscuri nu era de întrevăzut la vest de Cape Town, adică departe de Strîmtoarea Ormuz sau de Marea Chinei de Sud, unde mai fuseseră semnalate situații de acest gen.
Modificări în câmpul magnetic al Terrei? Anomalia Atlanticului de Sud
La rândul său, Agenția Spațială Europeană a depistat un alt lucru interesant în acest loc. Nimeni nu știe de ce, dar câmpul magnetic al Terrei - care și-a pierdut 10 la sută din forță în cursul ultimelor două secole - devine foarte slab într-o regiune destul de vastă, ce se întinde din Africa până în America de Sud, ceea ce are urmări asupra sateliților și motoarelor spațiale.
Cunoscută sub numele de anomalia Atlanticului de Sud, intensitatea câmpului magnetic în această regiune s-a diminuat rapid în cursul ultimilor 50 de ani. Mai mult, oamenii de știință au observat că aria însăși s-a deplasat către vest. Să fie aceasta cauza incidentului pe care l-au trăit duminică, 31 mai, cele cinci nave?
O ipoteză spectaculoasă pentru a explica această slăbire a câmpului magnetic este că ar fi un semn că Pământul se îndreaptă către oinversare a polilor magnetici.Asta nu s-ar întâmpla imediat, ci ar dura vreo două secole, timp în care pe Pământ ar exista mai mulți poli magnetici, nord și sud, în diverse locuri. Ar fi un impact imens pentru navigație, care încă se bazează pe compasul magnetic. Navele nu numai că ar călători în cercuri, dar probabil că nici nu și-ar da seama.
Însă navele moderne, precum Willowy folosesc adesea ceea ce se numește girocompasul, care găsește nordul determinându-l în funcție de gravitație și axa de rotație a Pământului, nu folosindu-se de nordul magnetic. Însă dacă girocompasul nu funcționează, ar putea apărea probleme precum cele avute de Willowy.
Și, de altfel, se pare că girocompasul primar al navei chiar nu a funcționat în momentul incidentului din 31 mai. Nava și-a putut relua cursul abia când a folosit un girocompas secundar, împreună cu vechiul compas magnetic.
OK, dacă în cazul Willowy s-a descoperit cauza incidentului, ce s-a întâmplat atunci cu celelalte patru nave? De ce și ele se comportau aberant?