Într-un reportaj video intitulat „Operation Infektion”, The New York Times spune povestea primului fake news din istorie. Cum a apărut el, cine l-a transformat în teorie a conspirației care a prins la nivel mondial și de ce Donald Trump nu este cel care a inventat termenul de „fake news”, chiar dacă lui așa îi place să creadă și să le spună reporterilor.
Donald Trump nu a inventat așadar termenul de „fake news”. De fapt, acesta este vechi de decenii, manipularea de acest tip fiind una dintre preferatele KGB-ului.
„Această poveste este de fapt despre un virus. Un virus creat de un guvern cu scopul de a-și distruge metodic și crud dușmanii. Un virus care îi „consuma” pe inamici din interior. Însă virusul nu este unul biologic, ci mai degrabă unul de natură politică. EXISTĂ UN RISC FOARTE MARE CA DEJA SĂ FI FOST INFECTAȚI! Iar dacă deseori aveți sentimentul că nu știți în cine sau ce surse de informare să credeți, acest fenomen explică totul. Dacă vă simțiți „consumat” de știri, acesta ar fi putea fi motivul”, se arată în reportajul The New York Times.
Totul a început în iulie 1983 în New Delhi, India, unde, în ziarul „Patriot”, a apărut o poveste senzațională. Potrivit articolului, virusul HIV, cel care provoacă SIDA, a fost creat în laborator, la cererea guvernului american, și folosit ca armă biologică împotriva persoanelor de culoare și a homosexualilor. În articol a apărut chiar și numele „laboratorului” din Maryland unde ar fi fost creat virusul.
Este un articol inofensiv într-un ziar care nu ajunge la mulți oameni, nu? Nu prea! Doi ani mai târziu, în toamna lui 1985, povestea deja se răspândise peste tot prin Africa. Iar în 1986, doi biologi din estul Germaniei publică acuzațiile într-un raport. Aceștia susțineau că pot dovedi că SIDA a fost „inventată” în SUA. Însă aceștia au fost contactați direct de KGB și folosiți pentru ca sovieticii să răspândească știrea falsă. De aici, povestea ajunge, în 30 martie 1987, tocmai pe televizoarele a milioane de americani.
A fost una dintre cele mai mari scamatorii la scală globală din istoria omenirii, pusă la cale chiar de Uniunea Sovietică, în „laboratoarele KGB-ului.
Trei spioni care au lucrat pentru serviciile secrete sovietice în timpul Războiului Rece și care au emigrat apoi în SUA au dezvăluit tacticile folosite de KGB pentru a manipula mase uriașe de oameni și a-și înfrânge adversarii politici.
Unul dintre aceștia a dezvăluit că numai 15% din timpul și resursele materiale și umane ale KGB-ului erau folosite pentru spionaj și activități relaționate. Restul de 85% erau folosite pentru a gândi și pune în aplicare acțiuni de „subminare ideologică”/„măsuri active” sau - da, ați ghicit - fake news. Scopul era să schimbe percepția americanilor asupra realității. Iar metoda a funcționat atât de bine încât persoanele supuse acestui tip de manipulare (n.r. - diferită de propagandă, care încearcă să te convingă direct) - chiar dacă aveau acces nelimitat la informație - nu mai puteau să distingă ficțiunea de realitate și nici să formuleze argumente logice pentru a-și apăra comunitatea. De la ei au pornit „știrile” că SUA a creat HIV/SIDA în laborator sau că CIA-ul este în spatele asasinării președintelui american Kennedy.
În cele din urmă, după o anchetă în SUA, președintele Mihail Gorbaciov a cerut scuze public în fața lui Ronald Reagan pentru știrea inventată despre SIDA. Puțin a mai contat, însă: tactica a fost atât de eficientă încât, din timp în timp, o mai auzim și azi.
Concluzia reportajului New York Times: probabil mulți oameni cred că astfel de tactici de manipulare au murit odată cu destrămarea fostului bloc comunist în 1989/1990. Însă știți cine a fost unul dintre cei mai tineri angajați ai KGB-ului (n.r. - instituția care cheltuia 85% din buget pentru a crea fake news) în perioada Războiului Rece? Exact: Vladimir Putin!
Întreaga poveste, în materialul video atașat mai jos:
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media