În timp ce aeronava AC-130J zboară pe deasupra blocurilor înalte de apartamente ale Coreei de Sud, camerele video de înaltă tehnologie aproape că pot vedea prin ferestrele de la etajele superioare. Ochind și mai departe, ofițerul de armament al avionului cu patru motoare poreclit Ghostrider poate depista obiecte de la 15.000 de metri înălțime și de la 16 kilometri distanță - toate țintele potențiale pentru cel mai mare tun cu care a fost vreodată dotat un avion cu aripi fixe, potrivit CNN.
Într-un exercițiu de tragere, tunul cu calibru de 105 milimetri a lansat obuze de aproape 20 de kilograme într-un poligon de tragere la est de Seul - forța fiecărei explozii este destul de puternică încât să împingă coada de 80 de tone a avionului cu 2 metri mai la dreapta.
La aproximativ opt secunde de la lansare, obuzele lovesc ținta aflată la 3.000 de metri dedesubtul avionului, lăsând în urmă dâre groase de fum, în timp ce operatorii tunului monitorizează rezultatul muncii lor pe ecrane video largi montate în mijlocul avionului.
O voce prin radio confirmă: „două tancuri distruse”.
Căpitanul aeronavei, John Ikenberry, a spus că prezența aeronavei Ghostrider la aceste exerciții este menită să trimită un mesaj simplu de descurajare către vecinii războinici ai Coreei de Sud și liderul nord-coreean Kim Jong Un.
Tensiunile sunt tot mai ridicate în Peninsula Coreeană
Tensiunile au fost din ce în ce mai ridicate în ultimele luni în peninsula Coreeană. Phenianul a trimis baloane pline cu gunoi în zone din Seul și din apropierea capitalei Coreei de Sud și a efectuat mai multe teste cu rachete.
Trupele sud-coreene au tras focuri de avertizare, după ce mai mulți soldați nord-coreeni au trecut linia de demarcație din mijlocul zonei demilitarizate.
În același timp, Washingtonul a transportat tot mai multe echipamente militare în Coreea de Sud folosite în exercițiile militare terestre, navale și aeriene, urmând ca în această vară să organizeze unul dintre cele mai mari exerciții anuale, Ulchi Freedom Shild.
AC-130J, cea mai nouă versiune a avionului de transport militar C-130 Hercules al forțelor aeriene americane, participă la acest exercițiu militar din Coreea pentru al doilea an la rând.
Lanțurile și crestele montane din Peninsula Coreeană prezintă condiții de vânt care nu se mai întâlnesc nicăieri în lume, potrivit maiorului Heath Curtis, ofițer de sisteme de luptă de pe avionul Ghostrider.
Diferența se simte chiar și în cazul unui obuz care zboară cu o viteză de 1.300 de kilometri la oră.
„Ceea ce face AC-130 unic este puterea de foc pe care o aduce, cantitatea de muniții - diversitatea mare a muniției” și timpul mare pe care avionul îl are pentru a ataca țintele la sol, potrivit comandantului de misiune al aeronavei, maiorul Justin Burris.
„Dragonul Magic, cel mai bun prieten al infanteristului”
În afară de tunul principal, AC-130J dispune și de un tun cu calibru de 30 de milimetri care poate lansa rachete ghidate și bombe de pe pilonii montați sub aripile avionului.
Având o precizie foarte mare, avionul poate trage asupra unor ținte aflate la o distanță mică de trupele aliate - de aici și porecla neoficială a aeronavei: „cel mai bun prieten al infanteristului”.
Acest tip de avion specializat în atacurile asupra țintelor de la sol a fost folosit prima dată în Războiul din Vietnam, când forțele aeriene au montat mitraliere cu calibrul de 7,62 de milimetri pe o parte a avioanelor de transport C-47.
În această configurație, avionul putea să se rotească în jurul țintei și să tragă neîncetat asupra ei, folosind mitraliere care trag 6.000 de gloanțe pe minut.
Puterea mare de foc și rachetele de semnalizare folosite pentru a lumina țintele în timpul misiunilor de noapte i-au atras porecle precum „Spooky” și „Puff, Dragonul Magic”.
Cu abilitatea lor de a sprijini trupele de la sol de la mică distanță, aeronavele AC-130 în diverse variante au fost folosite în conflictele din Grenada, Panama, Somalia, Irak și Afganistan și au salvat un număr nespus de vieți.
În ciuda preciziei mari a armelor folosite, Ghostrider a fost implicat într-un atac asupra unui spital al organizației Medici fără Frontiere (MSF) din Kunduz, Afganistan, în care au murit 42 de pacienți, medici și îngrijitori.
În total, șapte aeronave AC-130 au fost distruse de-a lungul anilor; ultimul, pe 31 ianuarie 1991, atunci când o rachetă sol-aer lansate de irakieni a doborât un AC-130H în timpul Operațiunii Furtună în Deșert, potrivit forțele aeriene americane.
Avionul a căzut în Golful Persic în timpul unei misiuni în care susținea pușcașii marini într-o bătălie în Khafji, Arabia Saudită, omorând 14 membri ai echipajului.
Criticii spun că avionul este prea vulnerabil în fața sistemelor de apărare antiaeriană pentru a putea fi utilizat împotriva trupelor nord-coreene.