Cum a evitat Roman Abramovici să plătească taxe de zeci de milioane de dolari pentru flota lui de superiahturi

Data publicării:
iahturi deținute de oligarhul rus Roman Abramovici
Schema folosită de Abramovici i-a permis să evite plata TVA-ului pentru o listă lungă de cheltuieli, inclusiv pentru realimentarea cu combustibil care pentru un singur superiaht costa până la 2 milioane de dolari. Colaj foto: Profimedia Images

O investigație desfășurată de The Guardian, BBC, Biroul de Jurnalism de Investigație, Der Spiegel și ZDF a dezvăluit cum o schemă offshore a ajutat companiile deținute de oligarhul rus Roman Abramovici să evite taxe de zeci de milioane de dolari. Detaliile au fost descoperite în documentele Cyprus Confidential, reprezentând cea mai mare scurgere de informații din industria financiară offshore a insulei mediteraneene.

Printre invitații de marcă ai lui Abramovici care au petrecut cu miliardarul rus pe uriașul său iaht de lux, Eclipse, se numără mogulul media Rupert Murdoch și controversatul producător de filme Harvey Weinstein. Trupa de muzică rock Red Hot Chilli Peppers a cântat pe iaht timp de cel puțin 75 minute, Abramovici plătind 1 milion de dolari pentru concertul privat.

Abramovici a fost mereu mărinimos când a venit vorba de iahturile sale, după cum reiese din documentele scurse. El i-a primit pe jucătorii de fotbal ai clubului Chelsea, Frank Lampard și John Terry, dar și pe antrenorul Jose Mourinho.

În timp ce miliardarul rus cheltuia sume mari de bani pe viața de lux de care se bucura pe iahturile sale, se pare că el nu era la fel de dispus să plătească impozitul pe aceste cheltuieli.

Companii offshore au fost folosite pentru a crea o realitate falsă și anume că cinci dintre superiahturile lui Abramovici ar fi fost închiriate unor clienți în scopuri comerciale.

Schema le permitea companiilor care operau iahturile să evite plata TVA-ului pentru o listă lungă de cheltuieli, precum realimentarea cu combustibil a iahtului Eclipse, în cazul căruia doar umplerea completă a rezervorului costă 2 milioane de dolari. Abramovici a evitat astfel să plătească taxe în Italia, Cipru și alte țări UE.

A massive yacht belonging to Russian billionaire Roman Abramovich is seen off the coast of Marina Del Rey
Iahtul Luna al lui Abramovici are 115 metri lungime. Foto: Profimedia Images Foto: Profimedia Images

Costul anual de întreținere a unui superiaht este de obicei 10% din prețul de cumpărare, reprezentând milioane de dolari pe an pentru echipaj, combustibil, reparații și cheltuieli portuare, la care se adaugă un TVA pe măsură. Această ultimă obligație, însă, a fost evitată.

„Vrem să evităm plata TVA pe costul de achiziționare a iahturilor și, acolo unde este posibil, să evităm plata TVA pe bunuri și servicii furnizate iahturilor”, apărea scris într-un mesaj scurs din iunie 2005.

Mesajul fusese scris de Jonathan Holloway, un expert în administrarea iahturilor care a devenit în acel an directorul companiei Blue Ocean Yacht Management – o companie din Cipru fondată în 2002 pentru administrarea iahturilor lui Abramovici.

Soluția a fost o structură la fel de ocolitoare, pe cât era de ingenioasă.

În această schemă, care a durat din 2005 până cel puțin în 2012, companiile care dețineau pe hârtie iahturile lui Abramovici închiriau vasele firmei Blue Ocean, deținută în ultimă instanță tot de oligarhul rus, în schimbul a milioane de dolari pe an.

Blue Ocean își recupera cheltuielile prin reînchirierea iahturilor pentru „croaziere” de lungă durată și genera venituri ce acopereau costurile pentru întreținere, reparații, salarii și combustibil.

Scheme similare sunt folosite și de alți proprietari de superiahturi, iar taxa poate fi evitată legal dacă există cu adevărat o activitate comercială.

EXCLUSIVE: Roman Abramovich, well know as a Russian closest oligarch of president Vladimir Putin. Images show his various yachts and planes worth in excess of a billion dollars
Pentru a umple cu combustibil rezervorul unui superiaht, Abramovici plătea până la 2 milioane de euro. Foto: Profimedia Images

Cu toate că vasele din flota lui Abramovici erau înregistrate ca „vase de pasageri”, ele nu erau închiriate de turiști pentru croaziere. Singurii clienți ai Blue Ocean erau câteva companii înregistrate în Insulele Virgine Britanice care erau deținute tot de Abramovici.

Practic, oligarhul rus își închiria lui însuși propriile sale bărci.

Holloway i-a sfătuit pe cei din echipa lui Abramovici că firmele implicate în această schemă ar trebui să aibă acționari, directori și adrese diferite, avertizând că „o legătură comună ar putea fi primul indiciu care va face pe oricine investighează structura să verifice mai profund” situația.

Documentele scurse arată că agenți care lucrau pentru Abramovici, inclusiv Holloway, au discutat posibilitatea evitării TVA-ului plătit pentru prețul întreg al superiahturilor, ceea ce ar putea duce valoarea evaziunii la zeci de milioane de euro.

Cu toate că nu se cunoaște dacă Abramovici a reușit să evite aceste taxe uriașe, chiar și neplata TVA-ului pentru bunuri și servicii s-ar ridica la niște sume foarte mari.

Costul realimentării cu combustibil a iahtului Eclipse era între 1,5 și 2 milioane de dolari, ceea ce înseamnă că TVA-ul era între 300.000 și 400.000 de dolari de fiecare dată când rezervorul trebuia umplut.

Costurile pentru combustibil înregistrate de Blue Ocean în perioada 2005-2012 au fost de 15 milioane de dolari.

EXCLUSIVE: Roman Abramovich, well know as a Russian closest oligarch of president Vladimir Putin. Images show his various yachts and planes worth in excess of a billion dollars
Eclipse este cel mai mare superiaht din flota lui Abramovici, având o lungime de 162,5 metri. A fost cel mai lung iaht privat din lume până în 2013. Foto: Profimedia Images

„Dacă este vorba de evitare sau evaziune depinde în esență dacă firma în cauză a ascuns informații sau a prezentat acte false”, a explicat Rita de la Feria, profesoară de drept fiscal la Universitatea din Leeds.

Profesoara a spus că din documentele pe care le-a văzut pare că ar fi vorba de fals în declarații, ceea ce ar trece „pragul dinspre evitare înspre evaziune”.

Pe cât de sofisticată era schema, autoritățile din Italia și Cipru au dat de înțeles că au avut îndoieli serioase legate de statutul comercial al superiahturilor lui Abramovici.

Procurorii italieni din orașul port Trieste au acuzat compania Blue Ocean că nu a plătit taxe de 500.000 de euro asociate cu realimentarea cu combustibil a trei iahturi implicate în schemă – Eclipse, Pelorus și Luna.

Căpitanii iahturilor au fost arestați, dar acuzațiile au fost retrase după ce avocații lui Abramovici au reușit să le explice procurorilor că iahturile erau folosite în scop comercial.

În Cipru, autoritățile au mers un pas mai departe și au susținut că Blue Ocean datora peste 14 milioane de euro din impozite neplătite, refuzând să accepte explicațiile avocaților care reprezintă compania. Firma a fost dizolvată anul trecut și nu se știe dacă a plătit vreodată banii datorați statului cipriot.

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri