În timp ce rebelii Houthi își continuă asaltul asupra transportului maritim din Marea Roșie, criza amenință tot mai mult să arunce regiunea într-un război mult mai extins și prezintă un test important pentru ambițiile Chinei, care vrea să devină noul „arbitru” al Orientului Mijlociu, relatează CNN.
Atacurile care au țintit una dintre cele mai importante căi de navigație din lume au dat peste cap comerțul global, la doar patru luni după izbucnirea conflictului dintre Israel și Hamas.
Răspunsul Chinei la criza din Marea Roșie până acum s-a limitat la a cere încheierea atacurilor asupra vaselor civile și la critici indirecte la adresa operațiunilor militare conduse de SUA împotriva rebelilor Houthi – o reacție despre care analiștii spun că nu se ridică deloc la nivelul ambițiilor globale ale Beijingului.
În timp ce China se arată „precaută sau ezitantă” să intervină direct în criză, SUA au început să încurajeze Beijingul să pună presiune pe Iran – care îi antrenează, finanțează și echipează pe militanții Houthi – să oprească atacurile lansate de gruparea din Yemen.
Miza este mare pentru China, țara cu cel mai dezvoltat sector comercial din lume. Cele mai multe exporturi chinezești care ajung în Europa trec prin Marea Roșie, în timp ce zeci de milioane de tone de petrol și minerale traversează zona pentru a ajunge la porturile din China.
Criza reprezintă și o provocare diplomatică pentru liderul chinez Xi Jinping, care în ultimii ani a promis că va „contribui cu înțelepciune chineză la promovarea păcii și liniștii în Orientul Mijlociu”. Promisiunea face parte din inițiativa lui Xi de a oferi o ordine mondială diferită de cea condusă de Occident.
După ce rebelii Houthi au început să atace vasele din Marea Roșie, China nu i-a condamnat, iar navele sale de război nu au răspuns la semnalele SOS transmise de vasele din apropiere care erau atacate.
China a refuzat, de asemenea, să facă parte din coaliția multinațională condusă de SUA pentru protejarea vaselor care tranzitează Marea Roșie, cu toate că marina militară a Chinei desfășoară o misiune navală împotriva piraților care operează în Golful Aden și operează o bază navală în Djibouti.
China avertizează Iranul cu privire la atacurile Houthi
Oficialii chinezi au spus că criza din Marea Roșie este o consecință a conflictului din Gaza, cerând o încetare imediată a focului între Israel și Hamas.
„China nu are niciun interes să se alăture unei coaliții occidentale condusă de SUA; o astfel de acțiune ar întări poziția Statelor Unite ca hegemon regional și ar slăbi poziția Chinei în regiune”, a spus Mordechai Chaziza, lector al Colegiul Academic Ashkelon din Israel și specialist în relațiile Chinei cu Orientul Mijlociu.
China i-a avertizat pe iranieni că dacă interesele Beijingului vor fi afectate de atacurile rebelilor Houthi, acest lucru o să afecteze relația cu Teheranul.
De obicei, 90% din marfa transportată din China spre Europa trecea prin Marea Roșie – acum, 90% din acest trafic trebuie să ocolească Africa prin Capul Bunei Speranțe, ceea ce adaugă peste 10 zile la durata transporturilor.
Costurile transportului maritim din Shanghai spre Europa au urcat cu peste 300% în perioada noiembrie 2023 – ianuarie 2024.
„Tigrul de hârtie”: SUA și Marea Britanie fac toată munca grea, în timp ce China privește
„Percepția că [China] este o putere extra-regională în ascensiune nu poate rămâne în picioare dacă [Beijingul] nu încearcă să se implice”, a explicat și Jonathan Fulton, un profesor de relații internaționale din Abu Dhabi care lucrează pentru organizația Consiliul Atlantic.
„Coaliția condusă de SUA și Marea Britanie face toată muncă grea, în timp ce China privește. Asta arată rău. Liderii regionali probabil că văd China ca pe un tigru de hârtie.”
Perturbarea comerțului prin Marea Roșie îi afectează pe toți actorii din regiune: Egiptul pierde milioane de dolari pe zi din cauza traficului redus prin Canalul Suez, iar Arabia Saudită, care se află în tratative de pace cu Houthi după nouă ani de război, nu poate interveni în mod direct în conflict fără să devină ținta rebelilor din Yemen.
China se află, așadar, într-o situație greu de gestionat: trebuie să împace atât Iranul, un aliat anti-SUA, cât și țările din Golful Persic, partenerii economici cei mai importanți ai Chinei din regiune.
Beijingul a mediat anul trecut o înțelegere istorică între Arabia Saudită și Iran, două țări rivale, dar s-ar putea ca misiunea de a pune capăt atacurilor Houthi să se dovedească mult mai dificilă pentru China.
China a fost în ultimul deceniu cel mai mare partener comercial al Iranului și cumpără 90% din exporturile de petrol ale Teheranului. Cu toate acestea, realitatea ne arată că Beijingul are o capacitate foarte limitată de a influența comportamentul Iranului.