Preşedintele rus Vladimir Putin inaugurează marţi un pod uriaş - un şantier colosal şi o legătură foarte simbolică - ce asigură o legătură între Crimeea şi Rusia şi vizează să reducă izolarea peninsulei anexate de Moscova în 2014, relatează AFP, citată de News.ro.
Cu o lungime de 19 kilometri, Podul Crimeei traversează Strâmtoarea Kerci, un braţ de mare între Marea Azov şi Marea Neagră, şi leagă Peninsula Kerci, în Crimeea, de Peninsula Taman, în sudul Rusiei.
Vladimir Putin era aşteptat la faţa locului marţi, la ora locală 14.00 (14.00, ora României) să inaugureze partea rutieră, cu patru benzi, a acestui pod, care va include mai târziu un tronson feroviar cu două linii.
Lansat în februarie 2016, acest şantier titanic a fost încredinţat de statul rus societăţii miliardarului Arkadi Rotenberg - partenerul de judo al preşedintelui Vladimir Putin.
Potrivit unui decret publicat pe site-ul Guvernului, Stroïgazmontaj urma să livreze podul în decembrie 2018, la un preţ plafonat la 228,3 miliarde de ruble (2,9 miliarde de euro la acea vreme).
Însă, într-o vizită, în martie, cu câteva zile înainte să fie reales preşedinte, Putin a cerut ca podul să fie gata încă din mai, „pentru ca oamenii să poată să profite de el în sezonul estival”.
Crimeea este o destinaţie de vacanţă populară în rândul ruşilor, iar turişti care vin din Rusia constituie una dintre principalele surse de venit ale acestei peninsule frecventate din cauza plajelor şi munţilor ei care intră în Marea Neagră.
Maşini şi autobuze urmează să aibă acces pe pod de la 16 mai, a anunţat Kremlinul. Trenurile vor fi nevoite să aştepte sfârşitul lui 2019 pentru a traversa Strâmtoarea Kerci.
Podul, care trece peste Insula Tuzla, va avea înălţimea de 35 de metri la nivelul arcadei sale centrale. Maşinile vor fi autorizate să ruleze cu până la 120 de kilometri pe oră, dacă circulaţia nu este încetinită din cauza condiţiilor meteo, potrivit agenţiei de presă RIA Novosti.
REDUCEREA IZOLĂRII
Podul Crimeei - foarte simbolic pentru Putin - urmează să permită reducerea izolării atât geografice cât şi economice a Crimeei, anexată de la Ucraina în martie 2014, în urma unei intervenţii a forţelor speciale ruse şi unui referendum de alipire denunţat drept „ilegal” de Kiev şi Occident.
Din cauza blocadei impuse de Kiev şi sancţiunilor occidentale care au urmat acestei anexări, cea mai mare parte a produselor alimentare sunt aduse din Rusia, cu feribotul, iar acest mod de livrare, care depinde de condiţii meteorologice favorabile, antrenează uneori penurii.
Crimeea depinde, de asemenea, de calea aeriană în aprovizionările sale, iar consecinţa este o creştere semnificativă a preţurilor produselor de consum curent.
Şantierul Podului Crimeei constituie o încălcare a integrităţii teritoriale a Ucrainei, a stabilit Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).
La începutul lui mai, Olanda a anunţat deschiderea unei anchete cu privire la presupusa implicare a şapte întreprinderi olandeze în construirea acestui pod, apreciind că în virtutea sancţiunilor europene impuse Rusiei le era interzis să participe la acest şantier.
„UNIC”
Pentru preşedintele rus, inaugurarea acestui pod nu este doar un progres tehnic, ci el reprezintă de asemenea o cucerire istorică.
În cadrul vizitei sale din martie pe şantier, el a subliniat că ultimul ţar rus, Nicolae al II-lea, plănuia şi el să construiască un pod care să lege Peninsula Crimeea de Rusia.
„Însă Primul Război Mondial nu i-a dat ocazia”, a amintit el.
În al Doilea Război Mondial, Adolf Hitler a avut aceeaşi ambiţie, însă bombardamente au pus capăt lucrărilor.
„Iar voi, voi aţi reuşit. este genial”, le-a spus el muncitorilor.
În timpul lucrărilor pe şantier, amfore antice, epave ale unor avioane sovietice sau grenade datând din al Doilea Răznoi Mondial au fost găsite, potrivit RIA Novosti.
„Este impresionant, bineînţeles”, a reacţionat Putin. Podul „nu este doar o construcţie unică pentru ţara noastră, eu cred că nu are pereche în lume”, a dat el asigurări.