Sistemul feroviar extins al Indiei, unul dintre cele mai mari din lume, transportă zilnic aproximativ 25 de milioane de pasageri pe o rețea națională de căi ferate care se întinde pe o distanță de peste 100.000 km. Potrivit ministrului Căilor Ferate Ashwini Vaishnaw, anul trecut au fost construiți aproximativ 5.200 km de șine noi. De asemenea, 8.000 km de șine au fost modernizate în fiecare an, a declarat ministrul, potrivit CNN.
Vaishnaw a explicat recent că majoritatea căilor ferate sunt în curs de modernizare pentru a permite circulația trenurilor cu viteze de până la 100 km/oră, o porțiune substanțială este în curs de îmbunătățire pentru viteze de până la 130 km/oră, iar un segment semnificativ este în curs de pregătire pentru viteze mari, de până la 160 km/oră.
În mod evident, acest lucru face parte din planurile guvernului de a pune în circulație trenuri mai rapide în întreaga țară. O linie de mare viteză este construită separat între Mumbai și Ahmedabad.
Cu toate acestea, deraierile continuă să fie o „pacoste pentru căile ferate”, a spus un fost președinte al Consiliului de Administrație al Căilor Ferate, Vivek Sahai. Un tren poate deraia din mai multe motive, precum „o cale ferată prost întreținută” sau „un vagon defect”.
Un raport guvernamental privind siguranța feroviară pentru 2019-2020 a constatat că deraierile au fost responsabile pentru 70% din accidentele feroviare, în creștere de la 68% în anul precedent. Acestea sunt urmate de incendii și coliziuni ale trenurilor, responsabile pentru 14% și, respectiv, 8% din totalul accidentelor.
Potrivit raportului, au avut loc 40 de deraieri în care au fost implicate 33 de trenuri de călători și șapte trenuri de marfă în anul de referință. Dintre acestea, 17 deraieri au fost cauzate de „defecte” ale căii ferate. De asemenea, doar nouă deraieri au fost provocate de defecte ale trenurilor.
Șinele au nevoie de o întreținere periodică
Șinele de cale ferată, compuse din metal, se dilată în timpul lunilor de vară și se contractă iarna din cauza fluctuațiilor de temperatură. Acestea necesită o întreținere periodică.
Un raport privind deraierile întocmit între aprilie 2017 și martie 2021 a avut cuprinde informații îngrijorătoare. Printre cauzele deraierilor se numără „conducerea defectuoasă și depășirea vitezei” și „defecțiunile vagoanelor”.
S-a vorbit mult despre dispozitivele anticoliziune care urmează să fie instalate pe trenurile indiene, dar sistemul este instalat acum doar pe două rute majore, între Delhi și Kolkata și între Delhi și Mumbai, potrivit unui oficial feroviar.
Potrivit Căilor Ferate, în perioada 2021-2022 au avut loc 34 de „accidente feroviare consecutive” - coliziuni, deraieri, incendii sau explozii în trenuri, vehicule rutiere care se ciocnesc cu trenurile la trecerile la nivel cu cale ferată - în creștere de la 27 de astfel de accidente în anul precedent. Cotidianul The Hindu a raportat pe 31 mai că numărul acestor accidente a crescut la 48 în perioada 2022-2023.
Ministrul Ashwini Vaishnaw a declarat că accidentul în care au fost implicate două trenuri de pasageri și un tren de marfă, care a avut loc vineri în estul statului Odisha, s-a produs „din cauza unei schimbări în sistemul electronic de interblocare”, el referindu-se la sistemul de semnalizare folosit de căile ferate. Ministrul a subliniat că o anchetă va arăta „cine a fost responsabil pentru această greșeală”.
Duminică, bilanțul victimelor dezastrului a fost revizuit ușor în scădere la 275 de morți - de la 288. Secretarul de Stat Pradeep Jena a spus că a fost o greșeală de numărare de două ori a unor cadavre. Numărul răniților rămâne de peste o mie de persoane, iar peste 100 de pacienți sunt în stare critică, potrivit ministrului indian al Sănătății Mansukh Mandaviya.
Editor : B.C.