Guvernul regional din Bruxelles a anunţat vineri interzicerea automobilele diesel în regiune, începând din 2030, cât şi a automobilelor pe benzină din 2035. Măsura are rolul de a accelera atingerea obiectivului Uniunii Europene privind neutralitatea emisiilor de carbon până în 2050, transmite Reuters.
De asemenea, interdicţia se va aplica, începând din 2035, şi pentru vehiculele care rulează cu GPL precum şi pentru automobilele hibride.
„Prin acest nou pas în transformarea Bruxelles-ului într-o zonă cu emisii reduse, confirmăm dorinţa regiunii de a opta pentru o tranziţie climatică care este una corectă din punct de vedere social", a declarat preşedintele regiunii Bruxelles, Rudi Vervoort, potrivit Agerpres.
Scuterele diesel vor fi şi ele interzise în regiunea Bruxelles începând din 2025, în timp ce scuterele cu motoare pe benzină vor fi interzise din 2028, iar motocicletele vor mai fi permise numai până în 2035.
Conform Agenţiei pentru protecţia mediului din Bruxelles, transportul rutier este responsabil pentru 30% din emisiile totale de dioxid de carbon în Regiunea Capitalei Bruxelles, iar aceste emisii au rămas la un nivel constant încă din 1990.
Citește și: Europa a depășit China la vânzările de mașini "verzi", dar chinezii preferă modele pur-electrice și europenii încă vor hibride
Potrivit unui plan, denumit “The Low Emission Mobility Brussels”, autorităţile regionale susţin că acesta ar putea evita 100 până la 110 morţi premature pe an, legate de poluarea aerului în Bruxelles, şi ar ajuta la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în sectorul transporturilor cu 65% până la 75% până în 2030.
Pentru a compensa eliminarea autovehiculelor cu motoare diesel şi pe benzină, Guvernul Regiunii Capitalei Bruxelles intenţionează să instaleze 20.000 de staţii de încărcare electrice în regiune şi, de asemenea, să investească sume mari în mobilitate, inclusiv aproape un miliard de euro în transportul public numai în 2021 pentru a îmbunătăţi oferta şi accesibilitatea.
Citește și: Raport: UE trebuie să accelereze instalarea staţiilor de încărcare a automobilelor electrice
În luna martie a acestui an, un grup de nouă state membre UE au cerut Comisiei Europene să stabilească o dată concretă de la care să fie interzisă vânzarea de noi automobile echipate cu motoare diesel şi pe benzină în Uniunea Europeană, în ideea de a alinia sectorul transporturilor cu obiectivele climatice.
Comisia Europeană urmează să propună standarde mai stricte privind emisiile de CO2 pentru noile autoturisme din Europa, în cadrul unui pachet mai amplu de politici ce va fi anunţat în data de 14 iulie. Acesta are rolul de a fixa liniile directoare în ceea ce privește atingerea obiectivului UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, şi să direcţioneze blocul comunitar spre neutralitate climatică în marja anului 2050.
Editor : Marco Badea