Comisia Federală pentru Comerţ din SUA a intentat un proces antitrust mult aşteptat, de referinţă, împotriva Amazon, o investigație de amploare care ar putea provoca deranj în rândul jucătorilor Big Tech. Gigantul e acuzat că a abuzat de poziția dominantă pe piață și și-a impus propriile prețuri mari, un prejudiciu adus consumatorilor. E cea mai recentă acţiune în justiţie a Guvernului american care-și propune să taie avântul marilor companii din tehnologie, care-și împart marile felii ale internetului.
Procesul era de aşteptat, după ani de plângeri conform cărora Amazon şi alţi giganţi ai tehnologiei au abuzat de dominaţia lor pe piaţă în serviciile de căutare, reţelele sociale şi comerţul cu amănuntul online, pentru a controla cele mai profitabile aspecte ale internetului. Procesul, căruia i s-au alăturat 17 procurori generali ai statelor, vine după investigaţii derulate pe parcursul a patru ani şi după alte procese federale intentate împotriva Google, parte a grupului Alphabet, şi Facebook, parte a Meta Platforms.
”FTC şi partenerii săi din state spun că acţiunile Amazon îi permit să împiedice rivalii şi vânzătorii să scadă preţurile, să degradeze calitatea pentru cumpărători, să suprataxeze vânzătorii, să înăbuşe inovaţia şi să împiedice rivalii să concureze în mod corect cu Amazon”, a spus agenţia într-un comunicat.
FTC a cerut instanţei să emită o ordonanţă permanentă prin care să ordone Amazon să înceteze comportamentul său ilegal. Procesul a fost intentat la tribunalul federal din Seattle, unde are sediul Amazon.
Acţiunile Amazon, în scădere
Acțiunile companiei au scăzut marţi cu 3%. Amazon a spus că procesul FTC este greşit şi ar afecta consumatorii, ducând la preţuri mai mari şi livrări mai lente.
”Practicile pe care FTC le contestă au contribuit la stimularea concurenţei şi a inovaţiei în industria de retail şi au produs o selecţie mai mare, preţuri mai mici şi viteze de livrare mai rapide pentru clienţii Amazon şi oportunităţi mai mari pentru numeroasele companii care vând în magazinul Amazon”, a spus David Zapolsky, consilierul general al Amazon.
FTC a spus că Amazon, fondată în 1994 şi cu o valoare de piaţă de peste o mie de miliarde de dolari, a pedepsit vânzătorii care încercau să ofere preţuri mai mici decât cele ale Amazon, în defavoarea consumatorilor. Alte acuzaţii arată că Amazon a favorizat propriile produse de pe platformele sale faţă de concurenţii prezenţi, de asemenea, de pe platformă.
Puterea monopolului
Preşedintele FTC, Lina Khan, a spus că Amazon a folosit tactici ilegale pentru a respinge companiile care au încercat să-i conteste monopolul.
”Amazon exploatează acum această putere de monopol în defavoarea clienţilor săi, în dauna zecilor de milioane de familii care fac cumpărături pe platforma Amazon și a sutelor de mii de vânzători care folosesc Amazon pentru a ajunge la ei”, a spus ea.
Khan, în timp ce era student la Drept, a scris despre dominaţia Amazon în comerţul online pentru ”The Yale Law Journal” şi a făcut parte din personalul comisiei Camerei care a scris un raport emis în 2020, care a susţinut verificarea amănunțită a patru giganţi ai tehnologiei: Amazon, Apple, Google şi Facebook.
Proces primit cu aplauze de critici
”Nici o corporaţie nu a centralizat vreodată atât de multă putere în atât de multe sectoare cruciale. Lăsată necontrolată, puterea Amazon de a dicta şi de a controla ameninţă domnia legii şi capacitatea noastră de a menţine pieţe deschise, guvernate democratic”, a spus Stacy Mitchell, de la Institute for Local Self-Reliance, care a presat guvernul să acţioneze împotriva Amazon.
Necesitatea de a lua măsuri împotriva Big Tech a fost una dintre puţinele idei asupra cărora democraţii şi republicanii au căzut de acord. În timpul administraţiei Trump, care s-a încheiat în 2021, Departamentul de Justiţie şi FTC au deschis anchete referitoare la Google, Facebook, Apple şi Amazon. Departamentul de Justiţie a dat în judecată Google de două ori, o dată sub conducerea republicanului Donald Trump, în privinţa serviciului său de căutare şi a doua oară în ceea ce priveşte tehnologia pentru publicitate, de când preşedintele democrat Joe Biden a preluat mandatul.
FTC a dat în judecată Facebook în timpul administraţiei Trump, iar în timpul lui Biden a continuat procesul.
Editor : Ciprian Ioana