Ministerul Transporturilor se ocupă deja de forma contractului de privatizare. Ministrul Relu Fenechiu vrea să parafeze înţelegerea cu Grup Feroviar Român săptămâna viitoare, pentru a putea încasa banii pe acţiuni înainte de finalul verii. Noul proprietar nu va putea deţine însă controlul asupra CFR Marfă imediat după semnarea actelor. Trebuie să primească întâi avizul Consiliului Concurenţei deoarece, Odată cu preluarea CFR Marfă, GFR va avea 75 la sută din piaţa de transport feroviar de marfă.
„O să vedem care ar fi cotele de piaţă care ar rezulta pe pieţele relevante, dacă ele sunt acceptabile sau nu, dacă se pot găsi eventuale soluţii pentru a remedia situaţiile unde ar putea să existe efecte anticoncurenţiale”, susține Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Rezultatele analizei vor fi gata cel mai devreme în 45 de zile, dar dacă lucrurile se complică, răspunsul poate veni şi peste șase luni.
În plus, Consiliul Concurenței poate cere și un aviz suplimentar al Comisiei Europene, etapă care ar întârzia şi mai mult procedura de preluare a companiei de către GFR.
„A fost o privatizare cu pistolul la tâmplă, dar asta nu înseamnă că am încălcat cu ceva legislația română sau orice tip de principii privind privatizarea”, a declarat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
Până când Consiliul Concurenței va decide dacă GFR pune monopol sau nu pe transportul feroviar de marfă, tot Ministerul Transporturilor va ţine frâiele CFR Marfă. Şi are deja câteva măsuri pregătite. Până la semnarea contractului, peste o mie din cei aproape 11.000 de angajaţi ai companiei feroviare vor fi disponibilizaţi şi vor primi plăţi compensatorii.
„Statul român va trebui să vegheze pentru a nu se întâmpla cu această companie cum s-a întâmplat cu multe companii care au falimentat. Eu mi-aș dori ca această companie să urmeze un viitor de tipul OMV, și nu de tipul Mechel”, a mai spus Relu Fenechiu.
Statul ar urma să încaseze 202 milioane de euro din vânzarea a 51% din CFR Marfă. Suma obţinută este mai mică decât datoriile către bugetul de stat, în valoare de 330 de milioane de euro, şterse de Guvern. Rămân însă alte aproximativ 100 de milioane de euro, datorii către furnizorii de utilităţi.
Dacă tranzacţia se încheie, GFR va controla 75% din piaţă
CFR Marfă: 49,9%
Grup Feroviar Român: 25,1%
Citiți și:
Care sunt următorii pași în privatizarea CFR Marfă. GFR a câștigat licitația
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a fost lăudat de Crin Antonescu