Oficialii Ministerului Transporturilor şi omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul firmei care a câştigat licitaţia pentru compania de stat, ar trebui să semneze luni contractul de vânzare-cumpărare. În caz contrar, afacerea cade. Dacă înţelegerea va fi parafată, Grup Feroviar Român va avea 32 de zile la dispoziţie pentru a plăti 10% din banii promişi, respectiv 20 de milioane de euro. Restul banilor trebuie viraţi în contul statului până la mijlocul lunii octombrie, când expiră cele 60 de zile în care trebuie încheiată privatizarea.
Actualizare 16:00: Premierul Victor Ponta a declarat astăzi că „sunt o mulțime de lucruri care trebuie discutate”, cu privire la privatizarea CFR Marfă.
„Nu vorbim de vânzarea unui chioșc din Gara de Nord”, a spus prim-ministrul cu privire la faptul că nu a fost semnat contractul de privatizare de către cele două părți.
Ponta a menționat faptul că un reprezentat autorizat al Ministerului Transporturilor și un reprezentant la companiei GFR trebuie să semneze acest contract și că nu e obligatoriu să fie semnătura ministrului de resort.
Premierul s-a arătat surprins că până la această oră Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, și Gruia Stoica, proprietarul GFR, nu s-a întâlnit la minister.
„Reprezentanții ministerului și companiei, din câte știu eu, astăzi se întâlnesc”, a punctat Victor Ponta.
ACTUALIZARE 15:35: Privatizarea se află într-un moment de impas. Se poate spune că privatizarea se află la o semnătură distanță, însă acum trebuie să se decidă a cui semnătură. Momentan nu se știe cine anume din partea statului își va pune semnătura pe contract. Din partea GFR va semna Sorin Chinde, directorul general al companiei, iar din partea statului ar trebui să semneze Cristian Ghibu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, cel care a coordonat activitatea acestui minister pe toată perioada în care premierul Victor Ponta a deținut funcția de ministru interimar, și cel care este președintele comisiei de privatizare a CFR Marfă. El evită să-și pună semnătura pe acest contract.
De altfel, Gruia Stoica, proprietarul GFR nu a sosit astăzi la Ministerul Transporturilor și nici nu o va face. Asta după ce noul ministru, Ramona Mănescu, a declarat că, dacă va fi semnat acest contract, ea nu vrea să fie văzută și fotografiată alături de Gruia Stoica.
În cazul nesemnării acestui contract, premierul Victor Ponta are pregătit un plan B, care prevede numirea unui manager privat la CFR Marfă și care va trebui să restructureze compania pentru a fi scoasă din nou la privatizare.
ACTUALIZARE 14:30: Tensiuni la semnarea contractului CFR Marfă. Discuţiile s-au aprins legat de persoanele care ar trebui să-şi pună semnătura pe contract. De mai bine de patru ore reprezentanţii Grup Feroviar Român se află la Ministerul Transporturilor pentru parafarea contractul de vânzare-cumpărare al CFR Marfă.
Procedura nu poate fi considerată completă însă până când GFR nu primeşte aviz de la Consiliul Concurenţei. În urma vânzării CFR Marfă, compania lui Gruia Stoica va ajunge să controleze peste 70% din piaţă, iar autorităţile trebuie să analizeze dacă nu cumva este vorba de un monopol. Deşi analiza poate dura chiar şi cinci luni de zile, GFR nu a depus până acum nici o cerere la Consiliul Concurenţei.
„Când vom avea o cerere, când e completată, din momentul ăla abia începe să curgă termenul legal de cinci luni în care trebuie să luăm o decizie”, a arătat joi Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. „Similar, dacă se va constata ca tranzacţia trebuie autorizată de Comisia Europeană, deci nu de Consiliul Concurenţei din România, ci de autorităţile similare de la Bruxelles, şi la ei termenul este tot undeva la cinci luni”, a precizat oficialul.
Chiar dacă banii pot fi plătiţi înainte de primirea avizului, cumpărătorul nu va avea puteri depline în companie până când nu se dă undă verde tranzacţiei. „Nu poate să înceapă să ia decizii, să numească oameni, să vândă active, deci nu dispune de proprietatea lui, dar nu îl opreşte nimeni să finalizeze plata”, explică Bogdan Chiriţoiu.
Grup Feroviar Român a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă pe 20 iunie. GFR a oferit 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% din acţiunile operatorului feroviar şi s-a angajat să facă investiţii de alte 200 de milioane de euro. Dacă înţelegerea nu va fi totuşi parafată, Guvernul vrea să reia procedurile de privatizare chiar din această toamnă şi să le finalizeze până la mijlocul anului viitor.