Chinezii oferă împrumuturi atractive care, dacă nu pot fi plătite, se transformă în capital. Este cazul celebrei autostrăzi construite de chinezi în Muntenegru și este un model de afaceri, spune Iohannes Hahn, comisarul european pentru extindere.
Foto: Shutterstock
Uniunea Europeană a tras zilele trecute un semnal de alarmă privind rolul Chinei în Balcanii de vest, comparația fiind cu strategia calului troian.
Beijingul ar putea transforma țările din regiune în cai troieni care ar putea ajunge într-o bună zi membri ai Uniunii Europene, a spus zilele trecute comisarul european, Johannes Hahn, pentru Politico.eu. Referirea este la țări din spațiul fost-iugoslav care vor să devină membri UE.
"Combinația capitalismului și o dictatură politică a Chinei ar putea face apel la unii lideri din regiune, pe flancul sud-estic al continentului”, a spus el.
Deși multe preocupări occidentale cu privire la Balcani, în ultimii ani, s-au concentrat asupra rolului Rusiei, Hahn a spus că există mai multe motive să fie neliniștiți față de China, care a făcut o serie de investiții semnificative în proiectele de infrastructură existente acolo.
Întrebat despre perspectiva ca Beijingul să creeze mai mulți cai troieni prin utilizarea influenței sale financiare pentru a obține o influență politică asupra țărilor care aspiră să adere la UE, Hahn a citat exemplul unei autostrăzi din Muntenegru, construită și finanțată de China.
"Acesta este exact cazul acestei renumite autostrăzi din Muntenegru. Și, de asemenea, acesta este un fel de model, sau să spunem modelul de afaceri, de către chinezi pentru a oferi împrumuturi atractive sau mai mult sau mai puțin atractive și dacă nu le puteți servi, este transformat în capital ", a declarat Hahn, comisarul responsabil pentru relațiile cu Vecinii UE și discuții cu potențiali noi membri.
"Cred că ar trebui să fim conștienți de conceptul strategic al Chinei și să reacționăm într-o manieră adecvată. Cred că aceasta va fi una dintre marile provocări ale Europei ", a declarat Hahn, un conservator și fost ministru austriac.
Problema autostrăzii din Muntenegru construite de chinezi, printr-o firmă care încearcă să intre și în România în lucrările de infrastructură (spre exemplu această firmă a ofertat la podul de peste Dunăre de la Brăila) este aceea că acum muntenegrenii nu își mai permit să o plătească. Mai precis definitivarea autostrăzii lungi de 170 de kilometri ar crește cu 20% ponderea datoriei publice în PIB a micului stat Muntenegru. Punctul de atracție pentru muntenegreni a fost faptul că chinezii le-au oferit și o linie de finanțare pentru construirea autostrăzii care ar lega Serbia cu Marea Adriatică, cu traversarea Muntenegrului.
Chinezii au propus muntenegrenilor transformarea contractului de execuție în unul de concesiune, ei urmând să se ocupe de operarea autostrăzii. Aceasta îl face pe comisarul european Hahn să vorbească de conversia ”împrumuturilor” bancare în ”capital„.