Traseul mult-aşteptatei autostrăzi Sibiu-Piteşti a fost desenat definitiv şi au fost încheiate şi studiile geologice pentru cele două tronsoane de la capete care vor fi construite primele. Însă va trece mai bine de un an până când vor demara lucrările. Şantierele vor fi amenajate abia în primul semestru din 2018.
Până atunci, proiectul va aştepta toţi paşii birocratici care trebuie urmaţi, de la obţinerea tuturor autorizaţiilor şi încheierea studiilor până la găsirea unor constructori.
Chiar dacă autostrada va fi construită din anul în care ar fi trebuit inaugurată, oficialii de la Transporturi promit însă că lucrările vor fi gata până la finalul lui 2021. Va fi cel mai dificil proiect de până acum. Sibiu-Piteşti va fi prima autostradă construită prin munţi. La propiu. Varianta finală a traseului are şapte tuneluri, inclusv trei mai lungi de un kilometru.
Ieri au fost avizate traseele secţiunilor 2 şi trei ale viitoarei autostrăzi Sibiu-Piteşti, ultimele pentru care nu fusese stabilită ruta.
În total, autostrada va avea 123 de kilometri, iar lucrările vor fi împărţite în cinci segmente. Unele porţiuni vor fi foarte dificile. În zona Poiana va fi construit un tunel de 1,7 kilometri, în zona, Curtea de Argeş un tunel de 1,3 kilometri, iar în Lazaret un tunel de 1.1 kilometri, urmat imediat de un alt tunel de 300 de metri. Preţul total al primei autostrăzi prin munţi încă nu este cunoscut cu exactitate. Potrivit estimărilor oficiale, va fi de aproximativ 1,6 miliarde de euro. Primele construite vor fi cele două segmente mai uşoare de la capetele dinspre Sibiu şi Piteşti. Lucrările sunt programate să înceapă în prima jumătate a lui 2018.
Până atunci ar urma să fie finalizate toate documentele şi studiile şi, cel mai important, urmează să fie selectaţi constructorii. Dar, cu toate că cele trei segmente dificile, prin munţi, vor fi ultimele executate, oficialii de la Transporturi promit că autostrada va fi gata până în 2021.
Cătălin Homor, directorul general CNAIR: „Elementul care dă această certitudine este Master Planul General de Transport care este un document strategic. Este catalogat acest proiect ca o prioritate zero. Există finanţare, există capacitate de implementare”.
Totuşi, chiar şi acest proiect, a avut momente dificile, cum ar fi neînţelegerile care au existat între Ministerul Transporturilor şi compania care se ocupa de realizarea studiilor de fezabilitate.
Sorin Buşe, ministrul Transporturilor: „Când am preluat eu mandatul în iulie, relaţiile erau puţin tensionate. Însă am reuşit să ne înţelegem ca businessmani”.
Odată cu trasarea traseului final au fost finalizate şi studiile geotehnice a căror importanţă devine din ce în ce mai clară după surpările care au apărut pe tronsonul Cunţa-Sălişte al autostrăzii Sibiu-Orăştie.
Viitoarea autostrada Sibiu-Piteşti a fost supranumită şi autostrada Dacia dupa ce compania auto a cerut în repetate rânduri realizarea acestui proiect care ar uşura transportul de mărfuri din sudul ţării înspre graniţa de Vest. Termenul iniţial de finalizare a autostrăzii era de 2018. Însă, acela va fi până la urmă doar termenul de pornire a lucrărilor. În urmă cu un an Dacia cerea ca autostrada Sibiu-Piteşti să fie construită măcar până în 2020, cu un an mai devreme decât actualul termen limită anunţat de guvern.