Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR afirmă că CE- Comisia Europeană aplică un dublu standard în interpretarea regulamentelor și că își schimbă poziția și interpretările date legilor în funcție de interesele a trei țări: Belgia, Franța și Germania.
Foto: Incident între poliția belgiană și șoferii români care își petreceau timpul de odihnă săptămânală în spațiul amenajat în cabină
Disputa privește dreptul transportatorilor auto de a își petrece timpul săptămânal de odihnă în cabina camioanelor, în locurile special amenajate pentru odihnă. Reglementări recente din Belgia, Franța și Germania spun că șoferii trebuie cazați la hotel pe parcursul celor 45 de ore de odihnă săptămânală. Introducerea unei astfel de obligativități ar fi o lovitură pentru costurile înregistrate de transportatorii din estul Europei, concurență puternică pentru cei din cele trei țări menționate.
UNTRR afirmă că Regulamentul 561 din 2006, în vigoare, a fost în mod permanent interpretat în sensul acceptării efectuării perioadei de repaus săptămânal normale de 45 de ore în cabina autovehiculelor. ”Începând din 2014, când Franța și Belgia au introdus interpretări naționale contrare prevederilor acestui Regulament european, este inacceptabilă poziția Comisiei Europene de a nu sancționa imediat aceste interpretări naționale divergente – încurajând astfel și alte State Membre, precum Germania să le urmeze în 2017 interzicând efectuarea perioadei de repaus săptămânal normale în cabina autovehiculelor”, spune UNTRR.
”Întrebarea este când a fost corect interpretat Regulamentul 561/2006? A fost acesta corect interpretat în 2006-2014 de Comisia Europeană și de toate statele membre care au permis efectuarea repausului săptămânal normal în cabină sau este corect interpretat începând cu 2014 de Belgia și Franța și începând cu 2017 de Germania, deci de câteva state membre fără să aibă la bază nicio modificare a Regulamentului 561/2006?”, spun oficialii UNTRR într-un comunicat de presă.
Problema locului în care conducătorii auto își pot petrece timpul săptămânal de odihnă a dat naștere zilele trecute unor dispute violente între poliția belgiană și mai multe sute de șoferi români. La fel de afectați sunt însă și șoferii polonezi văzuți și ei de către țările vestice drept concurenți.
Oficial se invocă nu atât concurența reprezentată de transportatorii estici, cât dumpingl social reprezentat de acesta. Mai precis, ei ar fi devenit performanți prin încălcarea drepturilor sociale ale angajaților.
Țările membre ar obliga șoferii să se cazeze la hotel nu atât din teamă de concurență, cât pentru a apăra drepturile șoferilor estici.
Transportatorii cer Guvernului să ia atitudine
Dacă este adevărat că șoferii au la dispoziție la bordul camioanelor spații de dormit, tot atât de adevărat este că ei duc lipsă de spații pentru igiena personală. Impunerea unor salarii care să fie plătite șoferilor estici, egale cu cele minime din țările în care ei se află, este o altă măsură criticată, căci bugetul personal al unui conducător auto din Europa de Est diferă de cheltuielile cărora trebuie să le facă față o familie din Europa de Vest.
”Comisia Europeană trebuie să oprească aceste interpretări naționale abuzive și să renunțe la aplicarea unui dublu standard în interpretarea Regulamentelor Europene în vigoare”, spune UNTRR.
”Prin actuala sa propunere de modificare a Regulamentului 561/2006 publicată la 31.05.2017, Comisia trebuie să clarifice aceste aspecte prin validarea interpretării și practicii statelor membre și industriei de transport rutier europene din ultimii 11 ani și nu prin preluarea unor interpretări izolate și abuzive (...) UNTRR condamnă aceste acțiuni ale Belgiei, Franței și Germaniei, precum și abordarea Comisiei Europene - și solicită autorităților din România să întreprindă măsuri pentru a asigura aplicarea uniformă a Regulamentului 561/2006 la nivel European, așa cum s-a aplicat timp de 11 ani. Autoritățile române nu trebuie să mai rămână în inerție ci, alături de statele din Estul Europei și celelalte state membre cu interese comune, ar trebui să ia atitudine în fața abuzurilor venite din partea statelor din Vestul Europei, cu sprijinul Comisiei Europene”, cre transportatorii români.
Incidente violente în Belgia
Zilele trecute, la Bruges în Belgia, au avut loc incidente între poliţia belgiană şi 200 de şoferi români de TIR. Pe imaginile filmate de unul dintre români se vede cum mai multe persoane au fost imobilizate de poliţişti în parcarea unei benzinării unde acestea se odihneau în maşini.
Conform legii belgiene, şoferii trebuie să se cazeze la hotel pentru a respecta timpii de odihnă şi nu în autoturisme. În urma raziei, au fost date amenzi cuprinse între 1.300 şi 3.700 de euro, iar cei care nu au putut plăti pe loc au fost duşi la secţia de poliţie. Este vorbe despre şapte persoane. Dacă nu vor plăti în termen de 90 de ore le vor fi confiscate TIR-urile, a declarat pentru Digi24 unul dintre şoferii escortaţi la poliţie.