7% din zborurile TAROM au o întârziere mai mare de 30 de minute, arată datele ministerului Transporturilor. Întârzierile se traduc în despăgubiri pentru pasageri, adică subţierea şi mai mare a bugetului unei companii care se află de 8 ani pe pierdere. În primele nouă luni ale anului, TAROM a plătit propriilor pasageri despăgubiri de 265.000 de euro.
Pentru zeci de pasageri ai companiei TAROM, ziua de ieri a fost un adevărat test al răbdării. Aeronava care trebuia să decoleze de pe Aeroportul Henri Coandă la 16 şi 35 de minute, spre Atena, a avut o problema tehnică. Aşa că zborul a fost amânat cu mai bine de 5 ore. Până la urmă, pasagerii au plecat spre capitala Greciei abia la ora 22:00, la bordul unei alte aeronave. De suferit au avut şi pasagerii cursei Atena - Bucureşti, care a înregistrat o întârziere similară.
Alexandru Bădăluţă, pasager TAROM: „Zborul îl aveam la ora 7 fărp 5 minute şi bineînţeles că am venit pe la 5 şi jumătate. Am primit un voucher, două vouchere de câte 6 euro. Exact când ne-am facut check-in-ul, când am dat bagajul, ni s-a spus că are întârziere avionul. Biroul de la TAROM era deja închis de la ora 5.”
Întârzierile nu sunt excepţionale pentru compania de stat. Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, în primele 9 luni ale anului, aproape 7% dintre cursele TAROM au avut întârzieri mai mari de 30 de minute, iar 2% dintre ele au fost anulate. În aceeaşi perioadă, compania de stat a plătit 265.000 de euro despăgubiri propriilor pasageri.
Prin comparaţie, însă, TAROM stă mai bine decât alte companii aeriene, precum Alitalia. Doar 82% din cursele transportatorului italian au ajuns la timp în primele 9 luni ale anului, potrivit site-ului flightstats.com.
Datele Ministerului român al Transporturilor nu includ, însa, şi luna octombrie când mai multe zboruri TAROM au fost date peste cap de defecţiuni tehnice.
„Este vorba de întârzieri în operare care au apărut deoarece nicio aeronavă nu poate pleca şi nu va pleca până nu este 100% sigură din punct de vedere tehnic”, explica într-un din astfel de cazuri Dan Plaveti, directorul general interimar al Tarom.
Întârzierile au puse, însă, de ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, pe seama vechimii aeronavelor. TAROM zboara cu 21 de avioane cumpărate în perioada 1993 - 2009: 9 ATR-uri, 4 Airbus-uri A319 şi 8 aeronave Boeing. Oficialii români speră că până în primăvara viitoare să aducă în flotă încă două aeronave.
Sorin Buşe, ministrul Transporturilor: „Sunt explorari pentru a face un dry-lease (închirirere de avioane fără echipaj – n.r.), adică a nu ne angaja pe termen lung, dar a le avea la dispoziţie pentru un an sau doi, până ne definim noi strategia şi, în funcţie de strategie, cumpărăm şi flota şi de dorit ar fi să fie o flotă unitară.”
Şefii companiei de stat speră că anul acesta gaura din bugetul TAROM se va reduce la 7 milioane de lei.