Mai bine de jumătate din flota autobuzelor care circulă pe străzile din București are o vechime de 13-14 ani. Și cum bani pentru înnoirea întregului parc auto nu sunt, Societatea de Transport București a venit cu o soluție care va face nu doar economii la buget, ci va avea efect pozitiv și asupra mediului înconjurător. Autobuzele vechi vor fi modificate să circule cu gaz natural comprimat. Un astfel de model există deja într-unul din depourile STB-ului, iar în săptămânile următoare acesta va putea fi văzut și pe traseu.
Primul autobuz care ar putea intra oficial la categoria rable poluante, vechi de peste 10 ani și cu 700.000 kilometri la bord, își va cunoaște a doua tinerețe pe străzile Bucureștiului. Dintr-un vechi diesel poluant, autobuzul a fost transformat într-o mașină eco, prin montarea unei instalații de gaz natural comprimat. În timp ce în țările occidentale o astfel de mașină ar fi mers direct la casat, românii au reinventat-o.
„Primul autobuz modernizat pe plan european prin transformarea din Euro 3 în GNC – gaz natural comprimat – Euro 6. Modificările sunt ample. Practic discutăm de un motor nou, cu un sistem de alimentare nou, cu o garanție de 5 ani de zile”, explică Marius Andrei, director de investiții la STB.
Această mașină este în momentul de față o picătură într-un ocean. Pe străzile Capitalei, peste jumătate din autobuzele care circulă au o vechime între 13 și 14 ani și sute de mii de kilometri la bord. Două dintre ele au atins chiar milionul de kilometri. Scoatea din uz a acestora nu reprezintă o soluție, deoarece populația este dependentă de acest serviciu.
Patru din 10 bucureșteni folosesc mijlocul de transport în comun pentru a se deplasa dintr-un loc în altul. Cei mai mulți călători sunt femei și o bună parte dintre aceștia se declară mulțumiți de serviciile transportului în comun.
Nemulțumirile țin mai mult de faptul că petrec prea mult timp în trafic și mai puțin de condițiile propriu-zise din autobuze.
„Ar trebui ca autobuzele să meargă pe banda I. Doar ele, taxi-urile, salvarea, ambulanța. Oamenii care vorbesc de rău transportul în comun ar trebui să se gândească la faptul că nu e planeta lor, e planeta tuturor”, spune un tânăr.
Planurile Societății de Transport București de modernizare a parcului auto pe care îl deține presupune modificarea a 600 de autobuze.
500 dintre ele urmează să funcționeze pe gaz natural comprimat, cu normă de poluare Euro 6, iar restul vor deveni troleibuze.
„Această soluție are ca rezultat o reducere de peste 50% a emisiilor poluante. Aici, bineînțeles, de ce spun într-o medie de 50%, întrucât pe fiecare componentă sunt diferite valori, unele sunt chiar la 80%.”, spune directorul Marius Andrei.
Valoarea investiției este de 150 de milioane de euro și se desfășoară în colaborare cu Ministerul Mediului și mai prevede construirea a trei staţii de alimentare, în trei autobaze care vor fi și ele modernizate.