Troleibuzul care a luat foc în centrul Capitalei readuce în prim plan datoriile STB și sărăcia din atelierele de reparații. Conform unor lideri sindicali, multe mijloace de transport în comun sunt reparate cu piese vechi, preluate din cimitirele STB, și devin pericol public. Conducerea societății de transport public din București a precizat, printr-un comunicat de presă, că a dispus verificarea parcului de troleibuze, pentru a preîntâmpina, în viitor, apariția unor asemenea evenimente.
ACTUALIZARE. Toate vehiculele STB SA aflate în traseu sunt sigure și nu pun în pericol viața călătorilor, indiferent de anul de producție al acestora, a reacționat STB, luni seara, într-un comunicat. Autobazele și depourile primesc piese de schimb, iar reviziile și Inspecțiile Tehnice Periodice sunt efectuate conform prevederilor legale, mai spune compania de transport public, care acuză o campanie de dezinformare cu scopuri economice și politice.
„Am simțit miros de ebonită. În cinci minute era... torță!”, a povestit Adrian Alexandru, șoferul troileibuzului care a ars duminică în București.
Troleibuzul scrum readuce în discuție sărăcia din interiorul STB. Ca să-și eșaloneze datoria publică de 231 milioane de lei, în decembrie anul trecut STB a pus garanție la ANAF... sediul central, 995 de autobuze, 65 de troleibuze, 10 tramvaie, 78 de utilaje tehnice și 92 de echipamente tehnice.
Cimitirele STB, sursă de piese de schimb
O parte dintre sindicaliști spun că mijloacele auto defecte și ruginite din depouri nu ajung la fier vechi din cauză că piesele sunt dezmembrate și folosite la repararea utilajelor de pe trasee.
„În prezent se practică același obicei: de a se lua piese de pe autobuzele trase pe dreapta, de a funcționa în parametri anormali. Avem probleme și la sistemul de frânare, la sistemul de direcție, ITP-ul, cum știți, sunt măsluite la zi reviziile tehnice. S-a întâmplat să mai ia foc autobuze pe care s-au montat aerele condiționate pe acele Euro 3. Acele lucruri s-au mușamalizat în acel moment. Ne așteptăm, acum când a venit vara, să se întâmple aceleași incidente”, spune Valer Ciobănescu - lider sindical la STB.
„Niciun angajat n-are voie să se adreseze mass-media”
„Troleibuzele sunt într-o stare foarte proastă! Chiar dacă uneori se mai aduc piese, dar nu se aduc la nivelul la care ar trebui. La fel și la tramvaie, aceeași situație, și se iau piese de pe cele care sunt imobilizate! Se iau, de exemplu, patine, se iau alte piese care se pun de pe cele defecte pe cele care se află în circulație. Dar tot parcul are o vechime de cel puțin 15 ani”, declară un alt sindicalist, care a cerut protecția anonimatului.
- Spuneți-mi care este motivul pentru care nu vreți să apăreți cu fața la Digi24?
- Nu vreau să apar cu fața pentru că voi fi sigur cercetat disciplinar și concediat, la fel cum s-a întâmplat și în alte cazuri. Niciun angajat nu are voie să se adreseze mass-media sau instituțiilor statului, explică sindicalistul.
Conform STB, „directorul general a cerut reinstruirea conducătorilor de vehicule în legătură cu procedura de urgență ce trebuie aplicată pentru siguranța călătorilor în astfel de cazuri (dacă vehiculele iau foc în mers - n.r.) și a dispus verificarea parcului de troleibuze, pentru a preîntâmpina, în viitor, apariția unor astfel de evenimente”.
Dincolo de rugina vizibilă pe mai toate autobuzele și trolebuzele vechi, STB duce lipsă și de anvelope. Multe sunt uzate peste limita de casare.
Costum și cravată pentru șoferii STB
Dincolo de lipsuri, STB are și probleme de imagine. Printre șoferii îmbrăcați decent sunt destui în șlapi, maiou și trening.
- Dumneavoastră munciți în trening și în șlapi? Serios?
- Sunt în ora mesei, pot să stau, nu?
- V-ați schimbat? Da, uitați pantofii acolo!
- Și pantaloni ați avut? Știu că s-a investit în niște costume!....
Șoferul a închis ușa și a plecat pe traseu... fix în șlapi și trening. Curând, însă, STB îl va îmbrăca la patru ace! Chiar dacă prioritare sunt piesele de schimb pentru un transport de călători sigur, oficialii STB au umblat în vistierie pentru echiparea șoferilor în costum și cravată!
Editare web: Luana Păvălucă