Nu dau în exploatare niciun kilometru de autostradă în 2016, dar vor încasa în plus, profitând de rectificarea bugetară ce urmează, 100.000 de euro. Este vorba de câțiva șefi ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii (CNAIR), membri ai Adunării Generale a Acționarilor, Consiliului de Administrație la care se adaugă șeful companiei Cătălin Homor.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) împreună cu Ministerul Transporturilor condus de ministrul Sorin Bușe au pregătit un proiect de Hotărâre de Guvern care prevede rectificarea bugetului companiei. Modificările preced rectificarea bugetară anunțată pentru luna noiembrie la nivelul Guvernului. Odată aprobată propunerea lor, rectificarea bugetului general de stat va trebui să țină seamă de doleanțele șefilor CNAIR.
Motive: Membrii AGA s-au întrunit doar de șase ori
Proiectul prevede o creștere a tuturor cheltuielilor cu salariile înregistrate la nivelul companiei, fie că vorbim de cele acordate angajaților de rând, fie de cele cuvenite șefilor.
La nivelul angajaților, față de bugetul inițial adoptat, unde se prevedea cheltuielil cu salariile de 231 milioane lei, proiectul de HG propune o creștere a acestora la 263 milioane lei, adică 13,8 %. Estimările și propunerile companiei sunt acelea că numărul de personal estimat pentru finele anului va crește de la 6.382 de angajați (bugetul aprobat) la 6.824 angajați. Explicația creșterii de personal nu poate fi alta decât ”reforma” decisă de guvern prin care CNADNR s-a spart în compania de administrare a infarstructurii CNAIR și cea de investiții, respectiv CNIR. Fostul ministru al Transporturilor Dan Costescu atenționa acum câteva săptămâni că fără o reformă spargerea CNADNR va duce la apariția a două companii stufoase, ineficiente în loc de una singură.
Nu în ultimul rând și salariul mediu pe angajat va crește. În bugetul inițial al companiei acesta era 3.117 lei lunar, acum se propune a ajunge la 3.553 lei lunar.
Dar cele mai mari ameliorări în venituri le vor simți o mână de șefi ai CNAIR. Ei vor încasa în plus 100.000 de euro. În bugetul inițial pe 2016, ”cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete” era stabilit la 350.150 lei, acum acestea vor fi de 834.970 lei.
Cum justifică ministerul creșterea? În nota de fundamentare a propunerii Ministerul Transporturilor recunoaște că este o creștere de peste 143,09%. Explicația dată este aceea că cei câțiva membri AGA care oricum nu este clar ce fac s-ar fi întâlinit prea rar în 2015 în ședințe.
”Creșterea se datorează faptului că în anul 2015, CNADNR S.A. a avut numit director general cu preluare de atribuții până la data de 8 decembrie 2015, iar Adunarea Generală a Acţionarilor s-a întrunit în doar șase ședințe”, spune nota de fundamentare. Iar astfel de întâlniri nu sunt ieftine pentru contribuabili. Potrivit notei de fundamnetare și prevederilor legale, un membru AGA primește pentru prezența la o ședință ce durează 1-2 ore un sfert din indemnizația lunară a directorului general. Deciziile luate oricum sunt politice, nu le aparțin și le vin în plic de la Ministerul Transporturilor. Dar nici directorul general nu este ieftin.
Digi24.ro a relatat aici că șeful CNADNR Cătălin Homor încasează lunar aproape 8.000 de euro din indemnziația sa egală cu șase salarii medii pe ramură la care se adaugă, în mod ilegal, un spor substanțial privind lucrul cu fonduri europene. Ori OUG 26 din 2013, privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participatie majoritară, impune plata directorilor în conformitate cu OUG 109 din 2011 privind guvernanța corporativă. Aceasta impune plata directorilor pe baza unei indemnizații în două componente, una fixă, alta variabilă, ultima în funcție de indicie de performanță ce lipsesc din mandatul lui Cătălin Homor.
Potrivit informațiilor furnizate zilele trecute de către Curtea de Conturi, această instituție efectuează în prezent un control la Compania de Drumuri privind ”controlul fondurilor publice alocate de la bugetul de stat pentru dezvoltarea și întreținerea infrastructurii rutiere”.