Pe lângă primele grase acordate la Compania de Drumuri (CNAIR) pentru repararea lotului 3 din Sibiu-Orăștie, prime nefirești atât timp cât o mare parte din vina gropilor aparține chiar companiei, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc vrea să afle și întreaga istorie a proiectului de autostradă Comarnic-Brașov.
El a trimis Corpul său de Control la companie cu sarcină precisă de a afla întreaga istorie a acestui proiect.
Perioada ce urmează să fie verificată de către oamenii ministrului Răzvan Cuc acoperă intervalul 2004-2015, adică fix perioada de după ce Adrian Năstase a părăsit guvernarea. Fostul premier, împreună cu ministrul Transporturilor de atunci, Miron Mitrea, bătuseră palma cu cinci firme străine, selectate în afara oricărei proceduri de achiziție publică, pentru a demara lucrări la mai multe loturi de autostradă între Ploiești și Brașov.
Acum, oamenii ministrului Cuc vor să știe motivele pentru care concesiunea Comarnic-Brașov a picat. Au fost înțelegerile reziliate ca urmare a unor solicitări ale participanților la procedura de achiziție de a modifica clauzele contractuale, vor să știe inspectorii lui Cuc.
Ori, după cum spunea public în 2010 ministrul Transporturuilor de atunci, Radu Berceanu, firma franceză Vinci, desemnată câștigătoare a procedurii de atribuire, solicitase modificarea condițiilor cerute de partea română în licitație. Ministrul explica atunci că orice acceptare a cererilor formulate de francezi ar aduce persoana care le acceptă în fața procurorilor. ”Poliție, cătușe” le explica Berceanu oficialilor Vinci. Cum de proiect s-au ocupat în principal trei miniștri, anume Radu Berceanu, Ludovic Orban și Anca Boagiu este posibil ca cererea ministrului PSD să fie menită să asigure muniție de război în lupta PSD cu adversarii politici.
Nu în ultimul rând, Corpul de Control al ministrului Cuc vrea si date privind două loturi din autostrada Comarnic-Brașov, respectiv cele de la capete. După eșuarea concesiunii, CNAIR a sperat că va face lucrările cu finanțare de la buget, cu firme selectate în licitație. În cazul primului lot, anume km 111 – km 115, constructorul român Spedition UMB s-a retras din licitație chiar dacă avea singura ofertă depusă și acceptată de către companie. La acel moment informațiile au fost că Spedition UMB nu a mai răspuns la precizările cerute de companie privin oferta sa dându-și seamă că prețul solicitat este prea mic și că nu va putea face lucrările cu câți bani ceruse.
Cât privește al doilea lot, cel dintre Predeal și Cristian, anume km 162- km 168, CNAIR în mod inexplicabil nu a desemnat nici o ofertă câștigătoare deși a primit zece oferte.
Totodată, CC al ministrului Cuc vrea și informații privind un contract de asistență tehnică finanaciară semnat de CNAIR cu firma franceză Louis Berger în 2008. Acesta privea acordarea de asistență financiară, juridică, tehnică pentru concesiunea autostrăzii. Deși nu s-a mișcat o lopată firma franceză a încasat aproximativ 13 milioane lei. Cererile de informații privesc și exproprieri făcute de CNAIR pe acest proiect. După cum a relatat presa în anii trecuți, compania a expropriat înainte de semnarea contractului pentru concesiunea autostrăzii Comarnic-Braşov 239 de proprietari, deţinători ai unei suprafeţe totale de 32 hectare de teren în localităţile Râşnov şi Cristian din Braşov.
Nu se știe dacă Ministerul Transporturuilor va face publice concluziile controlului după încheierea acestuia. Astfel de controale par a fi mai degrabă destinate plăților de polițe și mai puțin informării opiniei publice. Concluziile acestor verificări de regulă nu sunt făcute publice sau, în caz contrar, se dau publicității doar fragmentele convenabile.