În câţiva ani, vom ajunge de cinci ori mai repede de la Cluj-Napoca la Budapesta. Promisiunea vine din partea autorităţilor maghiare. Vecinii vor să construiască o cale ferată modernă pe care să circule trenuri de mare viteză ca în Italia, Franţa, Spania sau Olanda. Un miliard de forinţi au fost alocaţi pentru studiul de fezabilitate al proiectului, care ar trebui să înlocuiască infrastructura construită pe vremea Imperiului austro-ungar.
Un astfel de tren rapid ar putea circula peste cinci ani între Cluj-Napoca şi Budapesta, dacă Guvernul de la Budapesta se va ţine de promisiune.
Guvernul ungar a anunţat în octombrie anul trecut alocarea unui fond de 13 mld. de euro în următorii patru ani pentru dezvoltarea reţelei de căi ferate, dar, printre planuri, nu figura un tren de mare viteză nici pe rute interne, nici pe cele spre România.
Numai că - oarecum surprinzător - subiectul a figurat pe agenda discuțiilor pe care ministrul de externe al Ungariei, Peter Szijjarto, le-a avut la începutul acestei săptămâni cu omologul său de la București.
Cu o viteză medie de deplasare de 45 de km/h trenurile care pleacă acum din gara din Cluj-Napoca spre Budapesta ajung la destinaţie în opt ore. Cu trenul de mare viteză însă o călătorie ar dura puţin peste 60 de minute.
Un miliard de forinţi au fost deja alocaţi pentru primele studii.
Trenul rapid ar fi, astfel, o alternativă pentru cei care parcurg acum drumul dintre cele două oraşe cu maşina ori cu avionul. Mai rămâne de stabilit un termen de finalizare al proiectului şi, ulterior, un preţ pentru călătoria cu trenul de mare viteză.
Românii sunt încântați de idee, cu atât mai mult cu cât călătoriile cu trenul în România nu se bucură de prea mare apreciere, din cauza infrastructurii învechite și a serviciilor de proastă calitate. Nici prețul biletelor nu este de neglijat.
Calea ferată pe care circulă acum trenurile spre Budapesta a fost dată în folosinţă la 1870.