Trei angajați ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), responsabili cu semnarea contractului de realizare a pasajului Domnești la intersecția Centurii București cu DJ 602, refuză semnarea acestuia spunând că acest contract este ilegal.
Doi ani după demararea licitației pentru realizarea pasajului peste Centura București, în zona Domnești, la intersecția cu DJ 602, lucrurile sunt departe de a fi clare. Aceasta în pofida anunțurilor recente ale CNAIR, conform cărora lucrarea s-ar fi deblocat și că va fi făcută de asociererea firmelor Straco-Comnord-Specialist Consulting.
Trei angajați însărcinați cu semnarea contractului refuză acest lucru. Ei spun că atribuirea contractului către Straco-Comnord-Specialist Consulting este ilegală. Cei trei, respectiv Silvia Bărbulescu, Oana Gheorghiță și Anca Bobâlcă, dețin funcțiile de director în cadrul direcției de achiziții publice (fost director în cadrul Ministerului Transporturilor), consilier juridic și, respectiv, șef serviciu contractare. Cei trei angajați au întocmit un raport de nouă pagini în care argumentează decizia lor. Acesta a fost trimis conducerii companiei. Cei trei nu au putut fi contactați pentru explicații.
Ce acuză cei trei angajați
Angajații responsabili cu semnarea contractului reclamă faptul că firmele Straco și Specialist Consulting sunt în insolvență și că prin urmare ar fi trebuit urmată procedura legală privitoare la acest firme. Legsilația insolvenței prevede că în astfel de cazuri conducerea companiei este preluată de un administrator judiciar. Acesta este practic noul șef al firmei in insolvență și are obligația să semneze toate documentele emise de firma în cauză, inclusiv ofertele depuse în licitații.
Ori, oferta pentru pasajul Domnești, depusă de Straco, nu are semnătura admninistratorului judiciar, ci tot pe cea a lui Alexandru Horpoș, patron și fost administrator al firmei Straco. ”Totul este ilegal și este atât de ilegal încât orice procuror al țării va vedea că acolo sunt sesizate fapte de corupție sau, în orice caz, infracțiuni cum ar fi fals în înscrisuri. Unul dintre ofertanți a ascuns autorității contractante că este in insolvență”, spune un angajat al companiei.
Aceleași prevederi legale obligă că toate documetele oficiale emise de o firmă in insolvență să poarte mențiunea ”in insolvență” în limbile română, în engleză și franceză. Procedura semnării contractului nu permite ca acesta să meargă înainte fără semnăturilor celor trei. Odată semnat de acestea contractul merge la eșaloanele superioare, fiind aprobat de șeful unității de implementare, directorul economic, directorul general.
Ultimatul pentru reclamanți
Documente deținute de Digi24.ro arată că cei trei au primit din partea directorului general Ștefan Ioniță termen vineri, 5 mai ora 12.00 pentru a semna contractul. Într-o adresă anterioară emisă de Ionuț Mașala, director general adjunct al CNAIR, acesta afirmă că cei trei invocă o prevede a contractului colectiv de muncă conform căreia nu sunt obligați să semneze un document dacă acesta conține ilegalități. Ori, spune Mașala, nu acesta este cazul aici. ”În urma analizării raportului (celor trei angajați – n.red.), cât și a concluziilor acestuia, nu reies motive de ilegalitate care să conducă la nesemnarea contractului de către acești angajați”, spune directorul general adjunct.
”Vă trimit anexat Raportul privind semnarea contractului având ca obiect Proiectare și Execuție Pasaj Suprateran pe DJ 602 Centura București Domnești în vederea semnării contractului în cauză de către dvs (...) până la data de 05.05.2017, ora 12.00” solicită celor trei directorul general al companiei, într-o adresă trimisă acestora.
Un proiect înțepenit de doi ani
În luna martie CNAIR trimitea un comunicat presei: "Având în vedere că în termenul legal nu a fost depusă nicio contestaţie, începând de astăzi, 28.03.2017, CNAIR SA demarează procedura administrativă pentru semnarea contractului, procedură ce se va finaliza în cursul lunii aprilie 2017".
Proiectul pasajului cerut de zeci, dacă nu sute de mii de locuitori din sud-vestul Capitalei și din județul Ilfov, prevede o durată de realizare de 27 de luni, din care 3 luni pentru realizarea proiectului tehnic şi 24 de luni pentru execuţie. Valoarea lucrărilor urmează să se ridice la aproximativ 92 milioane lei, fără TVA.
Procedura a început în martie 2015 însă s-a derulat cu dificultate în urma contestațiilor repetate depuse la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, la Curtea de Apel și a reevaluării ofertelor de către CNAIR.