După ce au separat Compania de Drumuri, şefii din Transporturi se pregătesc să rupă în două şi CFR Infrastructură. Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă obţinut de Digi24, până la sfârşitul anului, ar urma să fie înfiinţată Compania de Investitii Feroviare. Pentru început, aceasta se va ocupa de 10 proiecte și va avea o conducere stufoasă şi bine plătită. Directorul general va câştiga aproape 35.000 de lei pe lună. Noua instituţie va fi finanţată inclusiv din rovinieta. Odată aplicat acest proiect, CFR-ul va fi pus pe butuci, avertizează un fost ministru.
Compania de Investiţii Feroviare se va ocupa pentru început de 10 mari proiecte, printre care reabilitarea căii ferate Braşov - Sighişoara, reabilitarea căii ferate Craiova - Calafat, dar şi de realizarea legăturii feroviare a Gării de Nord cu Aeroportul Otopeni, pe care şeful de la Transporturi o vrea gata în primăvara lui 2018.
Noua companie va avea o conducere stufoasă: un director general plătit cu aproape 35 de mii de pe lună, un Consiliu de Administraţie format din 5-7 membri şi un Consiliu de Transparenţă cu alţi 5 membri.
Banii pentru salarii şi investiţii vor veni de la buget, din fonduri europene, din buzunarele şoferilor şi din conturile companiilor feroviare. În fiecare lună, 3% din taxa de drum va merge către acestă nouă companie, adică în jur de jumătate de milion de euro. Tot aici va ajunge şi 3% din tariful de utilizare a infrastructurii, plătit de companiile de transport feroviar, adică 440 de mii de euro.
Această mutare a banilor de la o companie încalcă legea spune fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu. Legislaţia europeană impune ca taxa de utilizare a infrastructurii să fie folosită doar pentru întreţinerea căii ferate. Impresia generală este, ori ca iniţiatorul nu are cunoștinţă de reglementări, ori că le ignoră cu bună ştiinţă, spune Dan Costescu.
Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor susţine că actul normativ va duce la o gestionare mai bună a investiţiilor. Se consumă mult timp cu întreţinerea căii ferate, şi prea puţin cu investiţiile.
Nimic mai neadevărat spun, însă, şefii de la CFR S.A. Şi acum, departamente diferite se ocupă de investiţii şi de întreţinerea şinelor şi, deci, nu există o analiză riguroasă care să fundamenteze necesitatea înfiinţării unei noi companii.
Ba mai mult, aceasta nu are nicio responsabilitate pentru proiectele pe care le derulează, iar în cazul unor probleme, tot CFR S.A. va trebui să se judece cu constructorii. Prin urmare rezultatul va duce la blocarea investiţiilor în căile ferate.