Pe vremea ploioasă, îndemânarea la volan este esenţială. Drumurile acoperite cu apă ascund un mare pericol: acvaplanarea. Roţile nu mai au aderenţă, iar manevrele bruşte pot avea final nefericit. Piloţii profesionişti ne învaţă cum să prevenim accidentele.
Imaginile de mai sus au fost surprinse pe o şosea din Europa. Maşina roşie izbeşte cu putere un alt autoturism de pe celalalt sens. Şoseaua e acoperită de apă şi apare acvaplanarea. Fenomenul se produce atunci când maşina are viteză şi trece printr-un loc în care s-a acumulat apă. În faţa pneurilor se formează un val, apa intră sub cauciuc şi acesta nu mai atinge asfaltul. Chiar dacă roţile virează, aderenţa este zero. Nici frânele nu au niciun efect.
Acvaplanarea depinde întotdeauna de trei factori: viteză, adâncimea profilului cauciucului şi adâncimea apei de pe drum.
Am simulat fenomenul într-un poligon. La volan a fost tot timpul un pilot profesionist. El ne-a arătat care sunt cele mai frecvente greşeli ale şoferilor în aceste situaţii. Ei frânează brusc şi trag de volan.
„Se întâmplă aşa: virez şi maşina nu mai ascultă. Avem o problemă. Ai văzut? Şi n-am bruscat prea mult. Dar maşina a rupt aderenţa şi a plecat în derapaj şi de faţă şi de spate. Cu toate roţile în glisare. (...) Accelerare înseamnă rupere de aderenţă”, explică pilotul profesionist.
Maşina îi trimite şoferului semnale care prevestesc acvaplanarea. Turaţia creşte brusc, iar autoturismul oscilează în stânga şi în dreapta. E momentul în care cel de la volan trebie să rămâna calm.
Maşina se redresează în câteva secunde doar dacă şoferul eliberează acceleraţia şi ține volanul drept. Viteza scade atunci, iar pneurile au din nou aderenţă. Potrivit specialiştilor, acvaplanarea poate fi evitată dacă profilul anvelopelor este suficient de adânc. Un cauciuc bun aruncă apa în spate şi ar putea să umple o găleată de zece litri în doar 7 secunde.
În Europa se produc în fiecare an câteva mii de accidente grave din cauza acestui fenomen.