Pericolul pentru șoferi pe timp de ploaie. Ce e de făcut în caz de acvaplanare

Data actualizării: Data publicării:
acvaplanarea 1

Pe vremea ploioasă, îndemânarea la volan este esenţială. Drumurile acoperite cu apă ascund un mare pericol: acvaplanarea. Roţile nu mai au aderenţă, iar manevrele bruşte pot avea final nefericit. Piloţii profesionişti ne învaţă cum să prevenim accidentele.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

Imaginile de mai sus au fost surprinse pe o şosea din Europa. Maşina roşie izbeşte cu putere un alt autoturism de pe celalalt sens. Şoseaua e acoperită de apă şi apare acvaplanarea. Fenomenul se produce atunci când maşina are viteză şi trece printr-un loc în care s-a acumulat apă. În faţa pneurilor se formează un val, apa intră sub cauciuc şi acesta nu mai atinge asfaltul. Chiar dacă roţile virează, aderenţa este zero. Nici frânele nu au niciun efect.

Acvaplanarea depinde întotdeauna de trei factori: viteză, adâncimea profilului cauciucului şi adâncimea apei de pe drum.

Am simulat fenomenul într-un poligon. La volan a fost tot timpul un pilot profesionist. El ne-a arătat care sunt cele mai frecvente greşeli ale şoferilor în aceste situaţii. Ei frânează brusc şi trag de volan.

„Se întâmplă aşa: virez şi maşina nu mai ascultă. Avem o problemă. Ai văzut? Şi n-am bruscat prea mult. Dar maşina a rupt aderenţa şi a plecat în derapaj şi de faţă şi de spate. Cu toate roţile în glisare. (...) Accelerare înseamnă rupere de aderenţă”, explică pilotul profesionist.

Maşina îi trimite şoferului semnale care prevestesc acvaplanarea. Turaţia creşte brusc, iar autoturismul oscilează în stânga şi în dreapta. E momentul în care cel de la volan trebie să rămâna calm.

Maşina se redresează în câteva secunde doar dacă şoferul eliberează acceleraţia şi ține volanul drept. Viteza scade atunci, iar pneurile au din nou aderenţă. Potrivit specialiştilor, acvaplanarea poate fi evitată dacă profilul anvelopelor este suficient de adânc. Un cauciuc bun aruncă apa în spate şi ar putea să umple o găleată de zece litri în doar 7 secunde.

În Europa se produc în fiecare an câteva mii de accidente grave din cauza acestui fenomen.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Secretul ciudat al lui Iohannis, dezvăluit de prieteni! Motivul pentru care nu mai iese din casă, ce face...
Digi FM
Cu ce se ocupă Petre Roman după ce a renunțat la cariera politică: „Aceasta e satisfacția mea cea mai mare...
Pro FM
Debodează de senzualitate și arată acest lucru. Karmen, irezistibilă în ținute ce-i subliniază decolteul...
Film Now
Acum un an, Owen Cooper era un băiat normal și juca fotbal în parc, azi e la Hollywood. Ce spun vecinii...
Adevarul
Transformarea dramatică a unui soldat ucrainean, care a pierdut 40 de kilograme în aproape trei ani de...
Newsweek
Care pensionari nu iau 400 lei ajutor la pensie în aprilie și nici bani pe cardul de alimente? De ce
Digi FM
Shiloh, fiica actorilor Angelina Jolie și Brad Pitt, imagini virale. Fanii sunt convinși că adolescenta calcă...
Digi World
De cât somn avem cu adevărat nevoie? Cercetătorii dezvăluie ce se întâmplă cu creierul atunci când nu dormim...
Digi Animal World
Această femeie a coborât un munte, cărându-și câinele de 49 de kilograme în spate. Imaginile cu animalul...
Film Now
Chet, fiul lui Tom Hanks, dezvăluie numele actriței care i-a oferit „cel mai bun moment” din viața lui. Este...
UTV
Chef Matteo Grandi a slăbit 90 de kilograme în 8 luni. La ce alimente a renunțat din dieta sa