Orice aeronavă poate ateriza acum în România, indiferent de mărimea sa. Pistă modernizată după mai bine de două decenii
Cinci luni au durat lucrările de modernizare a pistei 2 a Aeroportului Otopeni. Este prima mare lucrare la pistă efectuată din 1997 încoace. Modernizarea a costat 127 de milioane de lei, iar acum, la Otopeni, poate ateriza orice aeronavă, indiferent de mărimea sa. Cu toate acestea, ministrul transporturilor nu este deloc mulțumit de cum arată principala poartă aeriană a țării. Până la construcția unui nou terminal, Cătălin Drulă vrea ca actuala aerogară să capete o față nouă. Lucrările de renovare ar putea începe, cu puțin noroc, chiar anul acesta.
Modernizarea aeroportului Otopeni a început anul trecut cu pista 2, iar lucrările începute la finalul verii s-au terminat recent. Reparațiile au vizat inclusiv lucrări la dalele de beton de sub asfalt și s-a modernizat 100% sistemul de balizaj care ghidează avioanele la decolare și la aterizare. Pista are o lungime totală de 3,5 kilometri și o lățime de 60 de metri.
Inaugurarea pistei modernizate s-a făcut vineri în prezența ministrului transporturilor. Cătălin Drulă s-a arătat nemulțumit de cum arată în prezent aeroportul și i-a trasat câteva sarcini noului șef de la aeroport, numit în funcție la finalul lunii trecute.
„Avem de făcut reparații capitale la pista 1, acum că pista 2 este în regulă și nouă. Avem de făcut modernizarea sistemului de parcări, renovarea terminalului 1. Am văzut cu toții acele imagini care nu ne fac deloc mândri de cum se intră în România prin Otopeni”, a spus Cătălin Drulă.
Un nou terminal la Otopeni?
Renovarea actualului terminal ar putea începe chiar de anul acesta, în timp ce pista 1 ar putea intra în reparații anul viitor. Între timp, se va lucra la actualizarea strategiei de dezvoltare a aeroportului, pusă pe hârtie în urmă cu 13 ani și care presupune inclusiv construirea de la zero a unui nou terminal. Investiția totală este estimată la peste 4,7 miliarde de lei.
„Anul acesta terminăm studiul de fezabilitate, sperăm să avem buget ca de la anul să intrăm cu licitație pentru proiectare și executie. Tot programul strategic are deadline în 2027, deci lucrări finalizate”, a arătat Cosmin Peșteșean, director general al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB).
Un alt mare proiect de investiții este reabilitarea Aeroportului Băneasa. Lucrările ar trebui să fie gata în mai.
Cu o listă lungă de investiții, care nu mai pot fi amânate, și cu venituri în scădere ca urmare a pandemiei de COVID-19, noua conducere a companiei care administrează aeroporturile Băneasa și Otopeni nu are altă variantă decât să taie din cheltuieli, inclusiv din cele cu salariile.
„Bugetul de investiții este aproximativ egal cu cel de anul trecut, 200 de milioane, bugetul de cheltuieli cu personalul a fost redus deocamdată, în propunerea pe care o vom înainta Ministerului Transporturilor și Ministerului Finanțelor cu cei 35 de milioane, ceea ce înseamnă peste 15 la sută. După ce aprobăm bugetul, urmează să intrăm și pe schema de personal să vedem dacă e nevoie de restructurări sau de reașezări. N-aș vrea să apelăm la reduceri de personal și să ne trezim la anul că nu avem personal operațional, care este vital”, a declarat Cosmin Peșteșean - director general al CNAB.
Veniturile s-au prăbușit în 2020
Reduceri de cheltuieli ar fi trebuit să existe încă de anul trecut, spune însă Cătălin Drulă. Deși veniturile s-au prăbușit în 2020 ca urmare a reducerii numărului de curse și pasageri, la Compania de Aeroporturi nu a fost deloc austeritate.
„Nu putem să avem, într-un an în care avem pierderi și în care nu suntem la normal, spre exemplu, bonusuri. De asemenea, nu putem să cumpărăm nu știu câte zeci, sute din ultimul model de telefon, care costă 1.500 de euro și pe care să-l distribuim la toți prietenii și la toată clientela. Ăsta nu este un sac fără fund, aici nu este un loc unde e bine, așa, când avem un prieten sau prietenă, să-l plasăm și să vină”, a spus ministrul transporturilor.
Anul trecut, de pe cele două aeroporturi de lângă Capitală au aterizat și au decolat 4,5 milioane de pasageri, cu 70% mai puțini decât în 2019, când au fost 14,72 milioane. Pentru anul acesta, numărul de pasageri este estimat între 5,5 și 7,5 milioane de persoane.