Ușor, ușor, metroul din Cluj-Napoca începe să prindă contur. Evident, pe hârtie pentru moment. Studiul de prefezabilitate este gata. Magistrala de metrou va avea peste 14 kilometri, va costa aproape un miliard de euro și va fi gata în 11 ani. Clujul va deveni astfel al doilea oraș al României care va avea metrou.
„Termenul de 11 ani este pentru întregul proiect finalizat, evident că primele stații vor fi gata mult mai repede”, a declarat la Digi24 Emi Boc, primarul Clujului. „Evident că va depinde foarte mult de licitații”, spune edilul.
Metroul vine din centrul comunei Florești, care este cea mai mare comună din România, cu o populație estimată la 70.000-80.000 de locuitori, și ajunge până în centrul municipiului Cluj-Napoca, pe o distanță de 14,4 km. În etapa a doua este prevăzută extensia spre cealaltă comună limitrofă a Clujului, Gilău, care este după Florești, astfel încât metroul va asigura o alternativă importantă la transportul rutier.
Emil Boc: Mingea este în terenul nostru
Metroul va fi finanțat cu fonduri europene. „Ceea ce este important este că există resursa financiară în acest moment, pentru că este prins în Planul de reziliență al României cu Comisia Europeană, iar Uniunea Europeană susține foarte mult toate modalitățile de transport alternative la mașini și mai ales orice mijloc de transport verde, nepoluant. Asta este marea noastră șansă, pentru că din 2008 n-a mai fost niciodată vreo șansă în istoria UE când țările pot depăși limita de deficit de 3 la sută și acest Plan de reziliență, care se adaugă la proiectul de buget european 2021-2027 asigură resursa financiară”, a subliniat Emil Boc.
„Acum mingea este în terenul nostru: să terminăm la timp proiectele, pentru ca banii europeni să fie atrași. De aceea, eu marți vor supune deja aprobării în Consiliul Local studiul de prefezabilitate”, a punctat primarul municipiului Cluj-Napoca.
El a detaliat calendarul proiectului: „Până în 31 decembrie 2022 trebuie să parcurgem etapa studiului de prefezabilitate, licitația de proiectare și execuție și atunci, în 2022, dacă avem până în 31 decembrie semnat contractul, suntem eligibili pe fonduri europene, după care urmează acest interval de timp maxim, de 128 de luni, pentru realizarea proiectului”, a spus Emil Boc la Digi24.
Cum va asigura metroul locuri de muncă bine plătite la Cluj
Metroul va avea însă un rol mai amplu, dincolo de a fi un mijloc rapid de transport: va asigura viitorul Clujului și va face ca în continuare să existe locuri de muncă bine plătite, susține Emil Boc.
„Acest proiect face parte din strategia și din planul orașului pentru a-și putea menține în continuare atractivitatea, locurile de muncă bine plătite și o calitate a vieții. Practic, proiectul va ajuta ca întreaga zonă metropolitană a Clujului să se dezvolte. Actuala reformă administrativă a țării noastre e din 1968, de pe vremea lui Ceaușescu. În condițiile în care nu se face de la nivel național reforma administrativă, practic, noi prin acest proiect integrăm în dezvoltarea economică toate zonele limitrofe: Gilău, Florești, Cluj-Napoca, astfel încât să putem avea în continuare locuri de muncă bine plătite, investiții, să menținem atractivitatea Clujului. De aceea este un proiect care pregătește viitorul Clujului, pregătește de asemenea conexiunea cu Spitalul Regional de Urgență care se va construi și de asemenea, pregătește conectivitatea cu gara și aeroportul din Cluj-Napoca prin integrarea proiectului cu trenul metropolitan. Celelalte două proiecte pe care le avem în derulare, centura metropolitană, conectivitatea Clujului la autostradă, vor asigura pe termen lung locuri de muncă bine plătite la Cluj”, a arătat Emil Boc.
Editor : Luana Pavaluca