Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat joi, la Digi24 că până la finalul anului va fi deschis traficului și lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, între Ilia și Holdea. Este vorba de 21 de kilometri, pentru care statul a reziliat contractul cu constructorul spaniol care realizase lucrarea în proporție de 99%. Lotul are probleme, fiind constatate fisuri. Ministrul dă asigurări că în 2019 românii vor circula pe autostradă de la Sibiu la Nădlac, însă a uitat de problemele de pe lotul 2 din Autostrada Lugoj-Deva, unde din cauza tunelurilor pentru urși, finalizarea lucrărilor mai durează câțiva ani.
„Astăzi vă spun foarte clar, pe Autostrada Lugoj-Deva, lotul 3 - 21,1 kilometri, putem discuta de anul 2019 ca o certitudine, în condițiile în care finalizăm expertiza pe poduri, se finalizează lurările la podul peste Mureș și putem să discutăm de darea în trafic a celor 21 de kilometri de autostradă, împreună cu nodul Holdea, astfel încât românii să poată circula pe autostradă de la Sibiu la Nădlac în anul 2019”, a declarat Lucian Bode, la Digi24.
Contractul pentru costrucția tronsonului de autostradă între Ilia și Holdea a fost reziliat la finalul lunii august, deși compania realizase 99% din lucrări. Ca să nu rupă contractul, șefii transporturi au cerut extinderea garanției pentru toți cei 21 de kilometri de șosea de mare viteză la 10 ani, lucru care nu a fost acceptat de constructor.
Ministerul Transporturilor a invocat calitatea proastă a lucrărilor. În replică, spaniolii au spus că lucrările sunt conforme, iar cei 21 de kilometri de autostradă pot fi deschiși traficului, dovadă fiind faptul că au fost acceptate de CNAIR care le-a achitat 94% din valoarea contractului de aproape 580 de milioane de lei.
Odată cu rezilierea contractului, Compania de Drumuri a renunțat și la garanția de patru ani oferită de constructor. Pentru a face rost de bani pentru lucrările de reparații, CNAIR a executat scrisoarea de garanție depusă de constructor și i-a aplicat penalități.
Pentru porțiunea de aproximativ 9 kilometri din lotul 2, lucrurile sunt ceva mai complicate. Secţiunea E din Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva este considerată cel mai complicat sector al autostrăzii din vestul ţării. Motivul îl reprezintă cei 2,13 kilometri de tuneluri forate. Aproape 300 de milioane de euro va costa construcţia celor 9,13 kilometri rămaşi din Autostrada Lugoj – Deva şi a celor 2,13 kilometri de ecoducte pentru trecerea carnivorelor mari. Problema „tunelurilor pentru urşi” a apărut de aproape un deceniu. Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează stadiul lucrărilor, susținea în luna iulie, când a fost lansată o nouă licitație pentru cei 9 kilometri, că lucrările ar putea să nu fie finalizate până în 2023.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode a explicat și care sunt motivele pentru care lucrările de infrastructură bat pasul pe loc. Acesta susține că proiectele sunt prost făcute, procedura de achiziție durează ani de zile, este urmatată de contestații, după ce este declarat câștgătorul până la semnarea contractului mai durează 3-4 ani de zile, iar în faza de implementare a proiectului sunt diverse probleme precum subcontractori neplătiți sau antreprenori care nu își îndeplinesc obligațiile contactuale.
Bode a vorbit și despre Autostrada Unirii, proiect care ar urma să fie făcut din fonduri europene.
„Este un obiectiv de importanță strategică. Îmi doresc să finalizez documentația pe fonduri europene și după aceea să aplicăm pentru finanțare”, a mai spus ministrul Transporturilor.
Editor: Robert Kiss