Ca să nu pierdem bani europeni, trebuie să investim în următorul an şi jumătate aproape 3 miliarde de euro în autostrăzi, căi ferate şi porturi. Misiune grea. Lucru recunoscut şi de şeful de la Transporturi, care s-a gândit că banii ar intra mai uşor în ţară dacă ar fi gestionaţi de o instituţie aflată în subordinea sa.
„Ideea creării ei este aceea de a accelera absorbţia pentru că astăzi toate investiţiile sunt împărţite la toţi beneficiari şi sunt mulţi: şi porturi şi aeroporturi, şi compania de drumuri şi cfr sa. ideea e să fie toate la un loc”, spune Dan Şova, ministrul Transporturilor.
Agenţia pentru Investiţii, al cărei şef va fi numit direct de ministrul Transporturilor, va gestiona şi achiziţiile făcute cu bani din buget sau din împrumuturi bancare.
Practic, toate achiziţiile din 7 companii de stat vor fi preluate de noua structură. Şi vorbim de societăţi care au planificate în acest an investiţii de miliarde de lei, precum Compania Naţională de Drumuri şi CFR Infrastructură.
Toate aceste companii şi regii de stat vor plăti o taxă noii agenţii de investiţii. Sunt lăsate pe dinafară societăţile cu pierderi, precum CFR Marfă, CFR Călători şi TAROM.
„Nu-mi este clar că este o modalitate mai uşoară, mai suplă de a atrage bani europeni. A urmărit concentrarea capacităţii de contractare într-o singură mână, într-o singură structură unde intenţia era probabil să-şi numească un apropiat. Ca să creezi noua structură, 6 luni e un termen optimist”, apreciază analistul economic Răzvan Orăşanu.
„Se află pe circuitul de avizare, dacă nu mă înşel mai are de luat un aviz de la ministerul dezvoltării după care o trimitem la Comisia Europeană să ne spună dacă e o idee bună”, afirmă Dan Șova.
Dan Şova ar vrea să noua structură să fie funcţională atunci când va primi aprobarea de la Bruxelles pentru noul program pe transporturi.
În actualul program, România nu a reuşit să atragă decât o treime din banii alocaţi.
Programul Operaţional Sectorial Transport mai are de absorbit, în perioada anilor 2014-2015, suma de 2,9 miliarde euro, din totalul bugetului alocat de 4,28 miliarde euro, fiind în prezent o rată de absorţie de 32,6%.