Ministrul Șova, chemat la Bruxelles să dea explicații în legătură cu 1,23 miliarde euro

Data actualizării: Data publicării:
sova lucian

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, s-a întâlnit luni la Bruxelles cu Violeta Bulc, comisarul european pentru Mobilitate și Transporturi, responsabil de programul UE de 26,3 miliarde de euro, Connecting Facility Europe (CFE).

 

Supărare mare la Bruxelles în privința României asupra modului în care țara noastră cheltuie suma de 1,23 miliarde euro de care dispune prin instrumentul EU, Connecting Facility Europe.

Cu doi ani înainte de expirarea termenului limită, grosul banilor nu sunt cheltuiți.

Programul CEF reprezintă un mecanism de finanțare din fonduri europene nerambursabile în perioada 2014-2020 dedicat în special sectorului de transport, dar și sectoarelor de telecomunicații și energie.

Finanțarea totală prevăzută de acest mecanism pentru sectorul de transport la nivelul UE este de 26,25 miliarde EUR, din care 11,3 miliarde EUR pentru statele eligibile sub politica de coeziune.

În cadrul alocării de 11,3 miliarde EUR România are rezervată suma de 1,23 miliarde EUR.

Problema este că România a început cu dreptul dar sfârșește la coadă. ”Comisia Europeană a făcut publice rezultatele selecției proiectelor Statelor membre propuse în cadrul celui de-al doilea apel de proiecte aferent anului 2015, din cadrul Mecanismului Interconectarea Europei. Pentru  România au fost evaluate pozitiv 12 proiecte al unor companii publice și private, din toate cele patru moduri de transport,  dintr-un total de 18 proiecte transmise în competiție însumând 639 de milioane de Euro. Este pentru prima oară când România reuşeşte să propună în Transporturi proiecte care să depăşească   limita disponibilă care era în acest caz 519 milioane Euro”, spunea la lansarea programului, acum doi ani, Dan Costescu, la acel moment ministru al Transporturilor.

În cei doi ani scurși nu s-a întâmplat mai nimic. Durerea Comisiei Europene este modernizarea căii ferate Brașov Sighișoara, proiect care ar putea absorbi aproximativ un miliarde de euro din alocarea României. Proiectul este împărțit în două sectoare, primul format din loturile de capăt Brașov - Apața și Cața - Sighișoara, al doilea din lotul intermediar Apața - Cața.

Câțiva ani după ce România a prezentate spre finanțare proiecvtelor, constructoriii lucrărilor nici măcar nu sunt selectați darămite să fie începute acestea. Dar care este istoricul proiectelor:

Brașov - Apața și Cața - Sighișoara

  • Data limita de depunere a ofertelor: 1 februarie 2017

  • După contestațtii și suspendări a procedurii de achiziţie deschiderea ofertelor a avut loc în data de 23 august 2017.

  • În data de 5 iulie 2018 când a fost publicat rezultatul procedurii de achiziţie în care a fost desemnată câştigătoare oferta depusă de Asocierea BRASIG, formată din Strabag şi Swietelsky.

  • Încep bâlbele la companie: În primul raport intermediar al evaluării la data 13.03.2018 oferta depusă de Asocierea RailWorks, formată din Alstom Transport, Aktor, Arcada Company şi Euroconstruct SA, este declarată ca admisibila şi s-a clasat pe primul loc. În urma Raportului procedurii din data de 05.07.2018 oferta Asocierii RailWorks a fost declarată însă inacceptabilă pentru neîndeplinirea cerinţei de clarificare privind experienţa similară şi a intervenirii stării de intrare în insolvenţă a membrului asocierii Euroconstruct SA având un procent de 20% pondere în Asociere. Firma Euroconstruct Trading 98 este deținută de Dan Beșciu, patron al restaurantului Golden Blitz.

Pe parcursul procedurii de evaluare în data de 13.02.2018 Euroconstruct SA a intrat în insolvenţă după care CFR a cerut clarificări cu privire la starea de insolvenţă. indicând prevederile art.180 alin. (2) din Legea nr.99/2016 precum şi informaţii şi docuemnte din care să rezulte că Euroconstruct are capacitatea de a executa partea sa de contract.

După clarificările primite, Asocierea a comunicat de existenţa unui plan de reorganizare dar şi faptul că Euroconstruct are capacitatea de a executa lucrările asumate prin ofertă.

De asemenea pe parcursul evaluării ANAP a exprimat un punct de vedere cu privire la interpretarea prevederilor art.167 lit.b din Legea 98/2016 şi art.180 alin.(1) lit,b) din Legea 99/2016, alin.(2) prin care Autoritatea Contractantă nu exclude din procedura de atribuire un operator economic împotriva căruia s-a deschis procedura generală de insolvenţă atunci când, pe baza informaţiilor şi /sau documentelor prezentate de operatorul economic în cauză, stabileşte că acesta are capacitatea de a executa contractul de achiziţie publică ţinând cont de măsurile adoptate de respectivul operator economic.

Observatorii ANAP la procedura de achiziţie au formulat observaţii şi recomandarea de menţinere a Asocierii RailWorks în procedura.

La raportul procedurii au fost întocmite şi note suplimentare prin care au fost invocate şi prevederile Regulamentului UE nr.966/2012 privind excluderea de la procedura de achiziție a ofertanţilor care pe parcursul procedurii intră în insolvenţă.

De asemenea, Asocierea RailWorks care a depus oferta în procedura de achiziţie nu a intrat în insolvenţă iar starea de insolventă priveşte doar pe Euroconstruct.

Astfel:

-oferta clasată pe locul 1 depusă de Asocierea RailWorks (ofertă cu preţul cel mai scăzut) a fost declarată drept inacceptabilă

- oferta clasată pe locul 2 depusă de Asocierea BRASIG a fost declarată oferta acceptabilă şi câştigătoare cu o propunere financiară mai mare cu aproximativ 35 milioane euro faţă de cea de pe locul 1.

În prezent este depusă contestaţie la Tribunal de către Alstom Transport în contradictoriu cu CFR şi Asocierea BRASIG.

Apaţa – Cața

  • anunţ de participare la licitaţie publicat în 28 septembrie 2017, valoarea estimată a lucrărilor: 2.867.944.000 lei (fără TVA)

  • Data limita de depunere a ofertelor conform anunţ: 6 decembrie 2017

  • După contestaţii şi suspendări a procedurii de achiziţie deschiderea ofertelor a avut loc în data de 24 aprilie 2018

  • În prezent este în procedura de evaluare, data estimată de finalizare decembrie 2018

În prezent, datorită întârzierilor din ultimii 2 ani, România a coborât pe locul 27 în clasamentul ţărilor membre beneficiare CFE (de pe locul 2 unde se afla în 2016).

Contrar practicii de a da comunicate de presă ori de câte ori ministrul Transporturilor, Lucian Șova, face o deplasare la o instituție europeană, Ministerul nu a făcut publică luni nicio informație privind acest eveniment. Întâlnirea a fost confirmată însă de către direcția de presă a Comisiei Europene care a menționat întâlnirea în calendarul comisarului european Bulc. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri