Foto: Mediafax
Astfel, circa 3,7 milioane lei vor fi alocate pentru plata serviciilor de consultanţă pentru privatizare în cazul CFR Marfă, iar alte 1,5 milioane lei sunt fondurile necesare pentru plata serviciilor de evaluare în cadrul procesului de privatizare a companiei de transport feroviar de marfă.
De asemenea, încă 200.000 lei vor fi alocaţi pentru reclamă şi publicitate în cadrul procesului de selecţie a consultantului pentru privatizarea CFR Marfă, potrivit unui proiect de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2015.
În luna iunie, premierul Victor Ponta a declarat că Guvernul a început negocierile cu mai multe companii, printre care Turkish Airlines, pentru vânzarea unui pachet de acţiuni la TAROM, iar statul va păstra 51% din titluri dacă investitorul va fi din afara UE sau va ceda majoritatea dacă proprietarul va fi o companie europeană.
Întrebat atunci de presă dacă în cazul TAROM este o „afacere închisă” deja cu Turkish Airlines, prim-ministrul a arătat că negocierile pentru privatizare au început cu mai multe companii şi că nu este încheiată încă nicio înţelegere.
La începutul lunii mai, Ponta, aflat în Golf, a anunţat că Guvernul va încerca să încheie un parteneriat cu operatorul aerian Qatar Airways pentru modernizarea aeroportului Otopeni şi relansarea TAROM, având discuţii în acest sens şi cu Turkish Airlines, Emirates şi Etihad, aflate însă deocamdată doar într-o fază exploratorie.
În ceea ce priveşte CFR Marfă, autorităţile au anunţat în iunie că strategia de privatizare ar putea fi schimbată, astfel încât 51% din acţiunile companiei să fie vândute pe bursă.
În februarie, premierul Victor Ponta a anunţat reluarea procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, subiect asupra cărora autorităţile române au convenit cu reprezentanţii FMI şi ai Comisiei Europene.
Privatizarea ar urma să fie finalizată anul viitor, termenul fiind agreat cu instituţiile internaţionale.
Guvernul a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, prin vânzarea a 51% din titluri, însă procesul nu a fost finalizat, inclusiv pe fondul disputelor între preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta. Şeful Guvernului a cerut atunci ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, condus de Băsescu, iar preşedintele a solicitat ca Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizare.
În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarată câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.
Tranzacţia nu a fost finalizată însă, deoarece unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu s-a putut pronunţa, din lipsă de timp, până la termenul limită.