Trenul cu bani din PNRR s-ar putea să nu oprească la metroul din București. Un raport al Ministerului Transporturilor, obținut de Digi24, spune clar că este aproape imposibil ca Metrorex să poată respecta termenele, care vin la pachet cu cele 300 de milioane de euro din Programul Național de Redresare și Reziliență. Pentru bucureșteni asta însemnă prelungirea coșmarului din trafic. Același raport arată conducerea Metrorex ca fiind vinovată și pentru factura mare la energie electrică, deoarece nu a fost în stare să încheie un contract pe termen lung.
Despre linia de metrou, care ar trebui să unească Gara de Nord de Gara Progresul, se vorbește de un deceniu. Cu 300 de milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență, autoritățile de la București își făcuseră planul să construiască șase stații și circa 5 kilometri de tunel, adică să lege cea mai mare gară a României de Filaret.
Într-un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor scrie, însă, negru pe alb, că va fi practic imposibil ca Metrorex să respecte țintele din PNRR de care depinde finanțarea. Asta, în condițiile în care mai trebuie obținute avize, acordul de mediu și aprobată investiția de Guvern. Asta ar duce lansarea licitației abia în februarie anul viitor, zice documentul citat. Prin PNRR, autoritățile și-au asumat terminarea lucrărilor de structură până în august 2026. Documentul citat vorbește chiar despre necesitatea reactualizării studiului de fezabilitate.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Singurul care îmi ridică semne de întrebare este acesta, cel legat de M4. Sunt convins că toate aceste lucruri erau cunoscute și în momentul în care acest proiect a fost prins în PNRR și de cine a fost prins și de toate termenele necesare pentru a-l implementa. Faptul că au trecut acest M4 în PNRR e un semn de întrebare. Dacă lucrurile vor merge într-un ritm nedorit voi face toate demersurile astfel încât să nu pierdem bani și să putem să finanțăm alte proiecte de același tip de transport”.
Mai clar, soluția găsită este redirecționarea acestor bani către modernizarea și repararea căii ferate.
Același raport găsește conducerea Metrorex vinovată și pentru factura mare la energie electrică a regiei de stat. Contractele pe perioade scurte de timp nu sunt nici eficiente, nici economice. Documentul citat spune că Metrorex plătește în plus peste 644 de milioane de lei la curent în perioada august-octombrie. Cifra este contestată de șefa Metrorex.
Mariana Miclăuș, directorul general al Metrorex: „Nu știu de unde și-au luat datele. Prețul este de 1.000 de lei pe MWh. Este pentru perioada 1 august - 31 octombrie și cu posibilitatea de prelungire”.
Metrou până în Berceni
Cert este că, în prezent, singurele lucrări pentru extinderea infrastructurii de metrou din Capitală nu le face regia din subordinea Ministerului Transporturilor, ci Primăria Sectorului 4, care construiește deja o stație și care vrea să ducă metroul până în comuna Berceni, dincolo de centura Capitalei.
Daniel Băluță, primarul Sectorului 4: „Stația de metrou Tudor Arghezi este în grafic, din punct de vedere al lucrărilor, și ne așteptăm ca spre finalul anului această stație să fie finalizată”.
Mariana Miclăuș, directorul general al Metrorex: „În luna noiembrie se preconizează începerea probelor tehnologice. Probele pot dura și o lună de zile, pot dura și două luni. Nu ne grăbim, pentru că siguranța cetățeanului este foarte importantă”.
Tot cu bani europeni, Primăria Sectorului 4 vrea să modernizeze nouă stații de metrou, să construiască căi de acces și pasaje pietonale subterane.
Editor : A.C.