Primii care şi-au pierdut funcţiile au fost şefii de la Tarom.
„A fost respins planul de administrare. Nu a fost considerat suficient de bun pentru TAROM. Dacă o să uitaţi la cei care sunt numiţi în consiliul de administraţie o să vedeţi că au pregătire fie în aviaţie, fie sunt finanţişti”, a spus Dan Şova, ministrul Transporturilor.
„Nu sunt un specialist în aviaţie. Încă mai pot citi și noaptea, aseara m-am culcat la 1.00 si m-am trezit la 5.00”, declara Gabriel Dumitraşcu, preşedinte al Consiliului de Administraţie al TAROM.
Chiar şi aşa, Gabriel Dumitraşcu, şeful privatizărilor din Departamentul pentru Energie, a fost numit în conducerile a două companii de stat: Aeroporturi Bucureşti, dar şi TAROM.
Funcţii în două societăţi a primit şi Dan Andrei, fost pilot militar în perioada comunistă şi unul dintre cei care au făcut parte din echipajul prezidenţial a lui Nicolae Ceauşescu. În prezent, este şi director la o companie aeriană privată.
„Compania la care sunt director de operaţiuni de zbor este o companie care are un avion business jet. Nu este concurent pe piaţa TAROM”, susține Dan Andrei.
Şef peste aeroporturi a fost numit Sorinel Ciobanu. Acesta a fost acuzat de procurorii DNA că a prejudiciat aeroporturile cu 4 milioane de euro. A fost achitat, însă, definitiv pe 25 mai.
Personaje controversate au fost instalate şi în fruntea CFR Marfă. Printre ele, George Buruiană, un apropiat a lui Gruia Stoica şi singurul om din România care a reuşit să falmenteze un operator privat de marfă: Servtrans.
Din noul consiliu de administraţie al CFR Marfă face parte şi un consilier al ministrului Dan Şova, dar şi şefa sa de cabinet. Alina Pârâială se mai regăseşte şi la şefia CFR SA.
„Cele trei companii trecuseră de pe pierderi mari pe profit. Nu există pentru care să faci o schimbare. Nu ştiu care va fi reacţia FMI, s-ar putea chiar să se rupă acordul”, spune Otilia Nuţu, expert pe transporturi.
Foştii manageri spun că, prin instalarea în companiile de stat a unor oameni care răspud la comandă politică, se urmăreşte controlul asupra contractelor.
„Politicul încearcă să aibă privilegii în companiile de stat. Să începem cu accesul la resurse. Aceste companii pot avea contracte de prestări servicii la prețuri ceva mai mari, se pot angaja aici rude, prieteni, membri de partid, pot pune la dispoziția ministerului mașini”, a declarat Radu Merica, fost preşedinte al Consiliului de Administraţie al CNAB.
Specialiştii spun că ieşirea din acest cerc vicios s-ar putea face prin privatizarea companiilor. Ministerul Transporturilor a cheltuit 200.000 de euro pentru recrutarea managerilor în societăţile din subordine.