Deși trebuie definitivată în martie 2016 și cu toate că termenul inițial de construire a autostrăzii a fost de 18 luni, constructorul lotului 4 din autostrada Sebeș-Turda, firma austriacă PORR, a obținut de la adjudecatorul contractului o prelungire a acestuia cu nu mai puțin de 600 de zile, adică cu 20 de luni. Decizia este considerată discutabilă și subiectivă și trage un semnal de alarmă asupra modului în care în contractele FIDIC se respectă interesele statului și legalitatea.
Foto: alba24.ro
După ce a avut la dispoziție nu mai puțin de 22 de luni pentru construirea celor 16 kilometri de autostradă ai lotului 4 dintre Sebeș și Turda, firma austriacă PORR va beneficia de o prelungire a termenului de 600 de zile, dar și de o plată suplimentară de 32 milioane de lei. Aceasta se va adăuga celor 470 milioane lei care vor fi primiți de PORR pentru lucrări, conform valorii inițiale a contractului. Inițial acesta prevedea un termen de patru luni pentru proiectare și 18 luni pentru construcție, adică mai puțin decât prelungirea acordată zilele trecute de adjudecătorul Florin Niculescu.
Contractele FIDIC sub umbrela cărora se construiește și lotul 4 Sebeș Turda prevăd că în prima fază disputele dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și constructori sunt judecate de un inginer adjudecător care trebuie să fie acreditat de FIDIC (federația internațională a inginerilor consultanți) și care trebuie să dea dovadă de imparțialitate desăvârșită între cele două părți.
În trei ani, autostrada a ajuns la jumătate
În cei aproape trei ani scurși de la începerea lucrărilor, PORR a ajuns la un stadiul de execuție de 60%. Decizia de prelungire a termenului de execuție cu nu mai puțin de 600 de zile, deci cu un termen mai mare chiar decât contractul inițial, fac juriștii și inginerii de drumuri să se îndoiască în ceea ce privește echidistanța și obiectivitatea acestor adjudecatori care se substituie legii române.
Florin Niculescu a refuzat să informeze dacă deciziile sunt reale, invocând contract cu clauze de confidențialitate cu părțile semnatare.
Întrebat cât de echidistanți sunt în general adjudecatorii FIDIC, Alin Goga, jurist al CNAIR spune: ”Nu sunt echidistanți şi am avut şi dovezi în acest sens”. El crede că formularea de pretenții și adjudecarea acestora în mod subiectiv este noua metodă de furat la companie. Cea veche era reprezentată de majorările de valori contractuale prin acte adiționale.
”Nimeni nu vrea să asculte ce urlăm de ani de zile: că e o metodă "legală" de furare a companiei (CNAIR – n.red.), companie care nici nu are capacitatea organizatorică şi profesională să se apere eficient...e un organism dezlânat cu reacții spasmodice de muribund...nu cu strategii închegate de apărare”, spune el.
Decizia lui Florin Niculescu este contestată de șefi ai CNAIR. ”Compania va avea o reacție la această decizie, a adjudecătorului. Cel mai probabil se va da notificare de insatisfacție, nu suntem de acord nici cu termenul, nici cu valoarea. Vom merge în arbitraj căci așa e mecanismul contractual. Vom merge la arbitru să cenzureze decizia adjudecătorului”, spune un director din cadrul companiei, sub protecția anonimatului.
Și el are semne de întrebare privind corectitudinea deciziei. ”Categoric am elemente de îndoială privind obiectivitatea ei. Cred că nu au fost avute în vedere argumente ale companiei care ar fi condus la diminuarea sumei și a duratei de prelungire. Regret că nu mergem în instanță, contractul ne trimite în arbitraj, iar acolo nu se judecă în drept, ci, cum se zice, în echitate, adică la mica dreptate, ceea ce e necinstit față de legea română”, spune directorul.
El menționează incompatibilități între regulile FIDIC și legea română. Întârzierile de la lotul 4 Sebeș-Turda ar fi cauzate de firma PORR, mai spune directorul. Potrivit situației oficialie publicate la jumătatea lunii trecute, la capitolul probleme figurează obținerea autorizațiilor de construcție in zona lacului Stejărel și pentru rețelele de utilități.
Citește pe Digi24.ro cum au ajuns contractele FIDIC să fie noua formă de furat de la bugetul de stat
Lucrările au fost începute în 20 aprilie 2014 și trebuiau terminate la data de 20 martie 2016. Proiectul, finanțat din fonduri UE, a fost fazat urmând deci să fie încheiat în perioada 2007-2013, cum se stabilise inițial, ci în intervalul 2014-2020.