Licitații de mai multe miliarde de euro, organizate de Ministerul Transporturilor, încalcă bunele practici și procedurile corecte, potrivit unor observații ale Autorității de Achiziții Publice făcute pe documentația pentru 12 kilometri din autostrada Transilvania, dealtfel respinsă.
Motivul respingerii acestei documentații este unul pentru care s-ar putea respinge mai toate licitațiile organizate în acest an de către CNAIR. După cum susținea fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, valoarea acestor licitații se cifrează la mai multe miliarde de euro.
Proiectele de infrastructură ce vor fi lansate anul acesta în licitații în domeniul transporturilor cumulează în jur de cinci miliarde de euro din fonduri europene, spunea în primăvara acestui an Răzvan Cuc la un post TV.
"Toate proiectele pe care vi le-am enunțat: ringul zero al Bucureștiului, Sibiu-Craiova, Pitești — Sibiu, Podul de la Brăila sunt proiecte care cumulează în jur de 5 miliarde de euro. Sunt proiecte noi, erau proiecte mature care puteau fi făcute și de alții și probabil acum ar fi fost la stadiu de execuție. Toată lumea vorbește de proiectele fazate care vin din urmă, dar avem foarte multe proiecte mature, proiecte care pot fi lansate, proiecte de anvergură, care ajută la dezvoltarea și creșterea economică a României și implicit a absorbției de fonduri europene", spunea ministrul.
Ce este însă în neregulă cu toate aceste proiecte? De ce decizia ANAP poate da peste cap procedurile de achiziție publică ale acestor lucrări importante?
Este vorba de o simplă prevedere strecurată in documentații. În goană după lansarea de proiecte și fără a avea certitudinea existenței banilor la buget, la momentul întocmirii procedurilor de licitație, CNAIR a apelat la o găselință care acum este criticată de ANAP.
Autoritatea Contractantă are libertatea de a anula procedura de achiziție dacă Guvernul nu aprobă indicatorii tehnico-economici și dacă nu sunt prevăzuți bani în buget pentru lucrarea în cauză. Prevederea a fost inclusă în majoritatea licitațiilor importante precum podul de la Brăila peste Dunăre, autostrada Sibiu - Pitești, etc.
Aceeași clauză a fost introdusă de CNAIR și în documentația de la licitația pentru cei 12 kilometri din autostrada Transilvania. Clauza nu este pe placul ANAP, iar documente deținute de Digi24.ro (foto) arată că ANAP a cerut refacerea documentației. Clauza în cauză oferă CNAIR o libertate nelimitată de a anula licitația înainte de semnarea contractului și de aceea nu este corectă, consideră ANAP.
Observația ANAP poate duce cu ușurință la contestarea tuturor licitațiilor organizate de CNAIR și care au clauza introdusă. Într-un răspuns adresat Digi24.ro, intr-o situație similară, ANAP susține că un caracter ilegal al acestor prevederi privește doar licitațiile viitoare, nu și pe cele curente. Mai precis un ofertant la o licitație, nemulțumit de rezultatul procedurii, nu se va putea prevala de decizia ANAP privind incorectitudinea procedurii. Participând la licitație, firma în cauză și-a asumat condițiile acestei proceduri, spune ANAP.
Cum explică ANAP paradoxul că o prevedere în documentația de licitație este incorectă, dar licitația derulată pe baza acesteia este în regulă
Opinia ANAP riscă să nu aibă nicio valoare concretă în fața entităților care analizează contestațiile la procedurile de achiziție, precum Consiliul de Soluționare a Contestațiilor și Curtea de Apel. Încurajate de poziția ANAP, firmele nemulțumite vor putea invoca interpretările ANAP în fața instanțelor de soluționare a contestațiilor, avânt succes de cauză. Aceasta deoarece aplicabilitatea interpretării nu este stabilită de ANAP, ci de judecători.
Proiectele riscă să sufere întârzieri importante încă din faza de licitație din cauza introducerii unei clauze neinspirate în documentațiile de achiziție publică.