Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat pentru a treia oară asocierea Straco - Comnord câștigătoare a licitației de construire a unui pasaj peste centura București, spre Domnești, deși anterior Curtea de Apel București a obligat compania de stat să ”reevalueze” oferta Straco - Comnord.
Foto: Facebook - Inițiativa Domnești
Spre disperarea zecilor de mii de bucureșteni și locuitori ai județului Ilfov care locuiesc în zona de sud-vest a Capitalei, ultimul rezultat al licitației pentru realizarea pasajului Domnești peste centura Capitalei este din nou contestat. Licitația a intrat într-o buclă fără sfârșit în care desemnarea unui firme câștigătoare care să înceapă lucrările este dificilă. Disputa din jurul desemnării unui câștigător pentru această lucrare datează din 2005.
Asocierea Straco – Comnord a fost desemnată, ultima dată, câștigătoare a licitației în urmă cu o lună. În vara anului trecut Curtea de Apel București a obligat compania de stat să reevalueze oferta celor două firme. Reevaluarea a fost cerută de Curtea de Apel București în urma unei plângeri înaintate de italienii de la ICM (fost Maltauro). ”Admite plângerea formulată de petenta I.C.M. S.p.A. Modifică în parte Decizia CNSC (...) în sensul că: Admite în parte contestaţia formulată de contestatoarea I.C.M. S.p.A. Anulează Raportul procedurii (...) și actele subsecvente acestuia. Obligă autoritatea contractantă la reluarea procedurii cu reevaluarea ofertei Asocierii Straco Grup – Comnord S.A. – Specialist Consulting S.R.L. potrivit considerentelor prezentei decizii”, au stabilit judecătorii Curții de Apel București. Analiza făcută de companie a scos câștigătoare tot asocierea Straco – Comnord, în pofida deciziei Curții de Apel.
Surse din cadrul companiei au informat luni Digi24.ro că firma italiană a notificat compania că va contesta rezultatul. ICM urmează să se adreseze mai întâi Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. Dacă nu i se va da dreptate va deschide acțiune din nou la Curtea de Apel unde a mai avut câștig de cauză/
Acordarea contractului cifrat la aproape 100 milioane de lei firmelor Straco și Comnord ridică semne de întrebare. Firma Straco se află în insolvență de aproape doi ani, nefiind clar dacă are resursele financiare necesare efectuării lucrărilor. Cealaltă firmă, Comnord, este condusă de omul de afaceri Sorin Crețeanu și l-a avut ca angajat inclusiv pe Cătălin Homor, directorul general al CNAIR din perioada în care procedura achiziției a fost atribuită acestor firme.
În 9 aprilie, sute de persoane din cartierele Drumul Taberei şi Ghencea, dar şi din localităţile Bragadiru, Domneşti şi Clinceni au organizat un marş de protest pentru a cere lărgirea şi modernizarea străzii Prelungirea Ghencea nu mai face face traficului şi amenajarea intersecţiei de la Domneşti, unde se formează cozi în care pierd ore întregi în trafic.
Istoria unei licitații controversate
În data de 18 martie 2015, CNADNR (actual CNAIR) a inițiat procedura de achiziție publică (licitație deschisă) pentru încheiere contractului 'Proiectare și execuție Pasaj Suprateran pe DJ602 Centura București — Domnești' prin publicarea în SEAP și, ulterior, în JOUE a anunțului de participare.
Deschiderea celor 11 oferte depuse a avut loc în data de 30 iulie 2015. Urmare a evaluării ofertelor depuse, comisia de evaluare a întocmit raportul procedurii, înregistrat în data de 29 octombrie 2015, prin care declară oferta câștigătoare cea depusă de Asocierea SC Straco Grup SRL — SC Comnord SA — SC Specialist Consult SRL.
SC Drumuri și Poduri Gheorghieni SRL și SC Astaldi SPA, lider al Asocierii Astaldi SpA — Astalrom SA, au formulat contestații împotriva rezultatului procedurii către CNSC.
Comisia de evaluare a formulat puncte de vedere la contestațiile depuse și a considerat argumentele aduse de cele două firme ca fiind neîntemeiate, iar contestațiile ca fiind nefondate și a solicitat CNSC respingerea acestora, în conformitate cu prevederile art. 278 alin. (5) din OUG nr. 34/2006 cu modificările și completările ulterioare.
Urmare a deciziei CNSC din 17 decembrie 2015, oferta Drumuri și Poduri Gheorghieni SRL a intrat în reevaluare, iar contestația depusă de SC Astaldi SpA a fost respinsă.
În data de 28 decembrie 2015, Asocierea SC Astaldi — Astalrom SA și SC Drumuri și Poduri Gheorghieni SRL au depus recurs la Curtea de Apel București, fiind nemulțumite de decizia CNSC.
În data de 8 martie 2016, Curtea de Apel București a respins cererile de recurs ale ambilor contestatari.
În urma reevaluării ofertelor depuse, în data de 6 mai 2016, a fost desemnată câștigătoare aceeași asociere ca și în prima fază a licitației.
Ulterior, societățile Drumuri și Poduri Gheorgheni și Asocierea Impresa Construzioni Giuseppe Maltauro Spa — Itinera Spa — Expresconstruct Tys SRL — Viadesign RRL au contestat licitația deschisă organizată pentru atribuirea contractului privind proiectarea și execuția pasajului suprateran pe DJ 602, Centura București — Domnești, a anunțat, pe 17 mai 2016, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).
Potrivit sursei citate, cele două contestații au fost înregistrate în ultima zi a termenului legal de depunere a acestora.
"Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România anunță că, pentru procedura de licitație deschisă organizată pentru atribuirea contractului având ca obiect 'Proiectare și execuție Pasaj suprateran pe DJ 602, Centura București— Domnești' au fost depuse două contestații. Acestea au fost formulate împotriva rezultatului procedurii de atribuire comunicat în data de 06.05.2016, de către SC Drumuri și Poduri Gheorgheni SRL și Asocierea Impresa Construzioni Giuseppe Maltauro Spa — Itinera Spa — Expresconstruct Tys SRL — Viadesign SRL", a precizat, atunci, CNADNR.