r
Foto: Șeful CNAIR, Cătălin Homor, a descoperit mai multe motive pentru care autostrada nu poate fi inaugurată
Practic sunt două motive mari care împiedică deschiderea traficului pe cei 15 kilometri. Primul motiv este acela că dacă s-ar deschide kilometrii menționați ar fi vorba de o recepție parțială, respectiv doar pentru 15 kilometri de autostradă, în condițiile în care tot contractul prevede construirea a 28 de kilometri.
CNAIR a mai făcut recepții de autostradă pentru care lucrările nu erau încheiate însă erau alte situații. Traficul se putea desfățura pe întreaga lungime a autostrăzii, iar lucrările neefectuate, trecute în procese verbale separate, priveau, spre exemplu, lucrări de montare a unor parapeți, semne circulație, înierbări sau scurgeri de ape.
Ori legislația actuală nu cuprinde termenul de ”recepție parțială”. Într-un comunicat de presă remis joi, foarte neclar, CNAIR spune: ”dispoziţiile legale, așa cum sunt prevăzute de Legea 10/1995, recent modificată și republicată în septembrie 2016, nu fac referire în mod expres la recepţionarea parţială, ci doar asupra unor lucrări prevăzute într-un contract". Odată pusă în posesie pentru lucrări (moment considerat a fi identic cu recepția lucrărilor), CNAIR va deveni responsabilă pentru acestea. Ori luarea lucrărilor în sarcină proprie va fi foarte riscantă, în situația în care constructorul – nimeni altul decât compania italiană Salini Impregilo, cea care a construit autostrada scufundată Sibiu Orăștie lotul 3 – va avea de terminat celelalte sectoare ale autostrăzii.
Și în fine, al doilea motiv important invocat, joi, de CNAIR se referă la recuperarea avansului. Practic, legislația în vigoare impune recuperarea avansului acordat constructorului până la momentul recepției. Ori dacă se vor face mai multe recepții parțiale nu va fi clar până la care dintre acestea trebuie recuperat avansul. "Contractul este un tot unitar şi nu a fost elaborat şi întocmit pentru a putea fi monitorizat separat, adică o parte în perioada de garanţie şi o parte în perioada de execuţie. Potrivit art. 52, alin. (11), lit. b) din Legea finanţelor publice, nr.500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, recuperarea avansului se face potrivit prevederilor contractuale. Astfel, având în vedere faptul că este guvernat de prevederile FIDIC, recuperarea avansului se va face justificat şi prin deducere din Certificatul de plată, până la data emiterii Certificatului de Recepţie la Terminarea Lucrărilor. Dispoziţiile legale menţionate, raportate la decizia care a fost transmisă pentru acordarea vizei de legalitate, crează dificultăţi în ceea ce priveşte modalitatea de recuperare a avansului, ţinând cont de faptul că momentul la care trebuie raportată recuperarea avansului nu este cert în situaţia mai multor recepţii la terminarea lucrărilor", spune compania.
Anunțul CNAIR vine la doar o zi după ce compania a infirmat alte informații apărute în presă potrivit cărora în data de 22 decembrie ar urma să fie deschis traficul pe cei 3 kilometri de autostradă care leagă Capitala la autostrada A3, spre Ploiești.
Digi 24.ro a relatat faptul că în 2016 au fost plătite sume infime, mici pentru realizarea unor lucrări de autostradă și că, în pofida informațiilor pozitive oficiale, lucrările la autostrăzi nu au avansat substanțial. Mai multe detalii aici. De aceea, anunțul de joi al CNAIR nu surprinde.