Dacă s-ar pune la un loc toate gropile de pe drumurile din România, ar rezulta un crater cu o suprafaţă egală cu cea a două sute de terenuri de fotbal. Vestea cu adevărat proastă e că şefii de la Drumuri spun că, anul acesta, au bani pentru a plomba doar două treimi din gropi. Reprezentanţii societăţii civile le atrag însă atenţia că, până acum, n-au fost foarte eficienţi în cheltuirea acestor fonduri.
„1,7 miliarde de lei. De atâţia bani spun că ar avea nevoie într-un an şefii de la Drumuri ca să întreţină cum trebuie drumurile, adică să astupe gropile, să realizeze marcaje şi să plătească serviciile de deszăpezire din timpul iernii”, relatează Cristina Sbîrn, reporter Digi24.
Anul acesta, însă, bugetul alocat pentru astfel de lucrări e la jumătate şi e cel mai mic din ultimii patru ani. O parte din aceşti bani, spun şefii de la Drumuri, sunt folosiţi ca să se astupe gropi cu o suprafaţă totală de aproape un milion de metri pătraţi. Adică se pun plombe cât să acopere 133 de terenuri de fotbal. Rămân însă cratere ce ar forma 70 de terenuri.
„Pe o distanţă de 28 de kilometri, drumul DN28 care leagă localitatea Albiţa de Răducăneni este plin de denivelări. Pe alocuri s-au făcut peticiri, însă după cum se poate vedea asfaltul este deja plin de crăpături”, relatează Carmen Ciocan, reporter Digi24.
„Nu credem că diferențele de fonduri alocate vor fi atât de mari. Dacă nu ajung fondurile, vom insista doar pe acele zone care sunt cele mai tranzitate”, declară Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Reprezentanţii unui ONG care militează pentru drumuri fără gropi spun, însă, că problema reală e modul cum sunt cheltuiţi banii sau incapacitatea de a face acest lucru. După primele cinci luni din 2017, Compania de Drumuri cheltuise doar 771 de milioane de lei - din care pentru investiţii şi achiziţii de bunuri aproape 572 de milioane de lei.
„Nu se pot rezolva lucrurile în România fără implicarea oamenilor şi fără ca autorităţile să înţeleagă că infrastructura rutieră, siguranţa rutieră nu este un moft. Bani sunt, cum am mai spus, dar ca ei să ajungă în infrastructura rutieră cineva trebuie ca ajunge să-i verifice pe cei care-i cheltuiesc”, afirmă Alexandru Vîlvoi, fondatorul ONG-ului "România fără gropi".
Până când banii se vor cheltui eficient, orice şofer din România răspunde pe nerăsuflate la întrebarea „care e cel mai prost drum pe care aţi circulat?”.
Șofer: Spre Lipova acolo, la ieşire dinspre Lipova spre Deva şi de la Deva mai departe spre Sibiu e jale.
Șofer: Cluj-Reghin. Îs gropi.
Șofer: Mediaş-Târnăveni-Iernut. Gropi. E beton din ăla cum era înainte.
Buget întreţinere drumuri
2017 - 862,4 mil. lei
2016 - 1,12 mld. lei
2015 - 1,04 mld. lei
2014 - 907,4 mil. lei