România ia în calcul soluția mutării de pe traseul viitoarei autostrăzi Sibiu – Pitești a speciei de gândac Morimus Funereus (Gândacul Croitor), periclitat de lucrările de construcții, a declarat pentru G4Media.ro ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
„Era imposibil ca în cele 11 situri natura 2000 să nu fie vreuna care să stârnească curiozitatea Comisiei. Vestea bună e că noi am întocmit un draft de răspuns. Avem termen 23 februarie pentru clarificarea răspunsurilor. Colegii mei chiar acum sunt la comisie pentru o primă formă de analiză și dezbatre asupra răspunsului prezentat în draft. Cred că în curând să putem spune că problema e închisă și procesul de evaluare a finanțării continuă.
Era imposibil pentru un astfel de proiect să nu avem astfel de situații. Să nu uităm că tot un gândac comparabil cu cel de pe Sibiu – Pitești au avut și nemții și au trebuit să mute Gara din Stuttgart ca să protejeze acea specie. Deci nu sunt probleme specifice doar României, ci sunt întâlnite pentru toate statele membre UE. Forma cea mai simplă pentru astfel de situații – gândacii sunt mutați cu ajutorul feromonilor și le asiguri protecția”, a declarat Boloș
Impactul autostrăzii Sibiu Pitești asupra unor specii de insecte și animale din siturile Natura 2000 a fost sesizat de Comisia Europeană într-o scrisoare oficială transmisă în decembrie 2019. Boloș a mai declarat că România va răspunde observațiilor Comisiei până la termenul-limită din 2 februarie, o delegație din Ministerul Fondurilor Europene fiind chiar în aceste zile la Bruxelles pentru discuții pe această temă.
De asemenea, ministrul Fondurilor Europene a declarat în interviul pentru G4Media.ro că soluția pe care o propune pentru realizarea autostrăzii Târgu Mureș – Iași – Ungheni este crearea unei companii de proiect, o companie nouă cu sediul la Iași în care acționari să fie, pe lângă autoritățile centrale, și autoritățile locale din județele traversate de autostradă.
În ceea ce privește finanțarea Autostrăzii Unirii, Marcel Boloș a declarat că aceasta poate fi mixtă: tronsonul Tg Mureș – Tg Neamț pe fonduri europene, iar tronsonul Tg Neamț – Iași – Ungheni printr-un împrumut cu instituțiile financiare internaționale.
Editor: Robert Kiss