Ford vrea să crească producţia la fabrica de la Craiova la un sfert de milion de maşini pe an. Adică, cu 100.000 de autovehicule mai mult decât acum. Pentru asta însă, reprezentanţii constructorului auto american cer drumuri moderne. Deşi autorităţile au promis legarea fabricii de o autostradă încă de la privatizare, proiectul nu s-a concretizat nici după un deceniu, iar ministrul Transporturilor dă vina pe statul paralel pentru eşec.
Ford a devenit anul trecut al doilea exportator al României, după începerea producţiei variantei Ecosport. Noul nodel anunţat de oficialii americani va dubla aproape numărul maşinilor fabricate la Craiova.
Andrew McCall, vicepreşedinte pe probleme de relaţii guvernamentale al Ford Europa: „Investim încă 200 de milioane de dolari şi asta ar tranforma fabrica Ford încă o dată. Vom vedea o creştere a producţiei la 250.000 de maşini pe an, ceea ce va crea noi locuri de muncă”.
Investiţiile se bazează însă pe angajamentele Guvernului de a moderniza infrastructura de transport, au atras atenţia reprezentanţii companiei după întâlnirea cu premierul Viorica Dăncilă şi cu ministrul Transporturilor Răzvan Cuc.
Ian Pearson, directorul fabricii Ford Craiova: „Continuă să reprezinte un dezavantaj major pentru noi.
Am primit asigurări clare privind momentul finalizării tronsoanelor 1 şi 2 ale Drumului expres Craiova-Piteşti, incluzând şoselele de centură ale oraşelor Slatina şi Balş, precum şi calendarul de lucru pentru tronsoanele 3 şi 4”.
Ministrul Transporturilor spune că Drumul expres dintre Craiova şi Piteşti, cu o lungime totală de 120 de kilometri, are deja constructori pentru două din cele 4 loturi. Pentru restul, licitaţia va fi relansată în aprilie, după ce instanţa a anulat procedura iniţială din cauza unei clauze privind fondul de 10 la sută din valoarea contractului pentru cheltuieli neprevăzute. Ministrul transporturilor a şi găsit vinovatul pentru întârzieri: statul paralel.
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor: „Directorul CNAIR de la acel moment a creat un capitol de rezerve de implementare, care să se constuituie într-o sumă de bani care să fie accesată în momentul în care apar aceste probleme şi să nu semnăm un act adiţional care să depăşească acel procent de 10%, pentru că ştiţi cum e - tuturor le e frică, chiar dacă facem un lucru bun pentru ţară, oamenii, din diverse motive, erau terorizaţi de statul paralel, ca să fim mai exacţi şi de tot felul de ameninţări, că dacă semnezi te duci la puşcărie şi aşa mai departe”.
Premierul recunoaşte că România stă prost la capitolul autostrăzi, dar promite că situaţia se va schimba. Viorica Dăncilă a găsit şi ea vinovaţii pentru lipsa şoselelor de mare viteză: mentalitatea şi piedicile puse intenţionat. Nicidecum performanţele echipei guvernamentale pe care o conduce.
Viorica Dăncilă: „Da, e o problemă esenţială pentru dezvoltarea viitoare a României, dar acest lucru nu-l putem rezolva decât punând umărul la acţiune, nu făcând circ şi declaraţii politice”.
Drumul expres dintre Craiova şi Piteşti a fost promis de autorităţi încă din 2007, încă de la semnarea contractului de privatizare a fabricii auto.