Dacă la alţii trenurile "zboară" cu 600 de kilometri la oră, la noi se mişcă din ce în ce mai încet. Garniturile ar putea rula şi cu 160 de kilometri pe oră, dar pe anumite porţiuni abia se tărăsc cu 20 de kilometri pe oră. De vină sunt şinele vechi şi terasamentele distruse. Cel mai bun exemplu vine de pe una din cele mai aglomerate rute din ţară. Craiova - Bucureşti. Cei 209 kilometri sunt parcurşi în 3 ore şi 10 minute. Înainte de '89, oltenii ajungeau în Capitală mai repede cu o oră.
Viteza medie a trenurilor, în România, este de 45 de kilometri pe oră. Iar în plină vară, din cauza căldurii şi stării avansare de degradare a şinelor, garniturile circulă cu doar 20 de kilometri pe oră. În aceste condiţii, drumul între Craiova şi Bucureşti durează peste 3 ore. Prin comparaţie, în vestul Europei, o distanţă similară este parcursă de trenuri de mare viteză în circa o oră.
Ora 6. Gara din Craiova. Trenul pleacă spre Bucureşti. Cum iese din gară prinde viteză: 120 de kilometri pe oră. Ar putea mai mult, dar...
Burdangiu Ion, mecanic locomotivă: „Circulă cu viteza maximă de 160 kilometri pe oră dar, neavând posibilitatea de a merge cu această viteză din cauza infrastructurii, ne limităm”.
Viteza ameţitoare durează puţin...50 de kilometri. La Caracal este prima oprire, iar de aici încep restricţiile. La ieşirea din gară, şinele au fost schimbate, terasamentul însă nu rezistă la viteze mari
Burdangiu Ion, mecanic locomotivă: „Se circula cu viteză redusă de 50. Deci cu o viteză mai mică.
Acum mergem cu 70.... cu toate că și această viteză, pe această porțiune, este mică în comparație cu cum se circula înainte, la 120-140”.
Peste câțiva kilometri, frână iar.
Burdangiu Ion, mecanic locomotivă: „E, de asemenea, o limitare de viteză care persistă de câțiva ani buni, dacă nu 10-15 ani”.
La Roșiorii de Vede, apar alte probleme. Limita de viteză este 80, dar trenul circulă cu 30. Motivul? Un pic mai în faţă pe aceeaşi linie este un tren Regio a cărui locomotivă nu duce mai mult. După câteva zeci de minute, scăpăm de garnitură, dar, în loc să accelereze, trenul... opreşte.
La Videle... o nouă provocare! Cele două trenuri private care circulă pe acest tronson trebuie să se unească pentru a trece de porțiunea de drum în lucru. Asta înseamnă o întârziere de aproximativ 15 minute.
Ultimii 70 de kilometri spre Capitală sunt şi cei mai lungi. Viteza maximă de croazieră: 30 de kilometri pe oră. Si asta pentru că se lucrează la şine şi se circulă pe singur fir.
Până în Revoluție, totuși, s-a mai făcut ceva la infrastructură și se circula cât de cât bine. După Revoluție nu s-a mai investit nimic în infrastructură. A scăzut viteza de circulație și s-au mărit timpii de mers ai trenului.
Am ajuns în Gara de Nord din București la ora 9:15 după ce am parcurs 209 kilometri.
Ruta Craiova Bucureşti nu este singura atât de lentă. Viteza medie a trenurilor în ţară este de 45 de kilometri pe oră. Rețeaua de căi ferate de la noieste a şaptea ca mărime din Uniunea Europeană, cu o lungime totală de 20.077 kilometri de linii.
Reprezentanţii CFR nu au comentat până la această oră situaţia.