În 2021, la final de an, ministerul Transporturilor trage linie și se laudă cu 29 de kilometri noi de autostradă. Este vorba despre două cioturi, unul în județul Alba și altul, de mai puțin de 5 kilometri, în Mureș. Pentru autorități este motiv de mândrie, având în vedere ritmul în care se construiesc autostrăzile în România. Și șoferii se bucură, pentru că salvează câteva zeci de minute în care ar fi fost nevoiți să stea în traficul din orașe.
Primii kilometri de autostradă au fost dați în folosință abia pe final de an. Pe 30 noiembrie, lotul 2 al A10, ultimul rămas pentru ca Autostrada Sebeș-Turda să fie completă, lung de 24 de kiloemtri, a fost deschis circulației. Lotul începe de la Aiud. O echipă Digi24 a plecat din punctul inițial la ora 8:35 pentru a vedea în cât timp parcurg șoferii această porțiune.
Până la Alba Iulia, cei 24 de km au fost prcurși în 15 minute și în total, pe A10, de la Turda la Alba echipa Digi24 a făcut 29 de minute.
Măriuța Pop, jurnalist Digi24: Autostrada nu a fost finalizată în totalitate. În zona dealului Oiejdea, pe o porțiune de 1,5 km, au fost mai multe alunecări de teren. Sunt restricții de circulație, de 60 km pe ora.
Autostradă construită în 7 ani, în loc de 2
Contractul pentru lotul 2 a fost semnat 2014. O autostradă care trebuia să fie construită în 2 ani, a fost construită abia în 7 ani. Lucrările au costat 550 de milioane de lei. Iar șoferii abia așteptau acest ciot de autostradă. Au stat o oră la coadă când a fost inaugurată oficial.
- E cu întârziere, da și așa e bine.
- Eu cred că și din cauza politicienilor au fost întârzieri, dar și din cauza constructorilor.
- Erau zile în care stăteam si câte o oră jumate două pe porțiunea asta de la Aiud până la Sebeș și mai ales vara când începeau concediile.
- Sunteți fericit că s-a deschis autostrada?
- Cel mai fericit! Victorie, uraa! Hai România!
Șase zile mai târziu, de data acesata în județul Mureș, autoritățile inaugurau mai puțin de 5 km noi de șosea, dar și drumul de legătură până la aceasta.
Măriuța Pop, jurnalist Digi24: Suntem la Ungheni, de unde începe al doilea ciot de autostradă deschis circulației pe 6 decembrie. Acesta măsoară doar 4,5 km. Să vedem cât timp ne ia acum să ajungem de aici la Târgu Mureș. Autostrada se termină într-un anumit punct. În continuare este un drum de legătură, de 4,7 km care ne duce mai departe. Limita de viteză este de 80 de km pe ora.
După aproximativ 6 minute, echipa a ajuns la sensul giratoriu de la intrarea în Târgu Mureș. Cu greu s-a construit această șosea chiar dacă are doar 9,2km. Primul contract a fost semnat în urmă cu 18 ani, în 2003, dar abia al treilea contract, cel semnat în 2020 a ajuns la final. Costul lucrărilor a fost de 160 de milioane de lei.
Pariu pe autostrăzi pe o sticlă de vin
Autostrăzile au ajuns și subiect de pariu între miniștri. Fostul șef al Transporturilor, Cătălin Drulă, l-a provocat pe Sorin Grindeanu, cel care i-a luat locul în fruntea ministerului, să atragă mai mulţi bani pentru construcţia de autostrăzi. Iar dacă reușește, i-a promis o sticlă de vin.
"Șapte miliarde este ținta, dacă face 8 miliarde la CNAIR, să fie foarte clar anul viitor, are și sticla de vin. Nu va fi virtuală, va fi reală de la mine", a spus Drulă, la Digi24.
Editor : A.A.