În cel mult trei săptămâni vor fi inauguraţi primii kilometri de autostradă de anul acesta. Şi nu sunt deloc mulţi. Vor fi deschişi 15 kilometri pe autostrada Lugoj-Deva şi, dacă nu plouă, încă trei kilometri pe autostrada Bucureşti-Ploieşti care nici până în ziua de azi nu este legată de Capitală. Şi abia la sfârşitul anului viitor ar urma să fie inauguraţi ultimii doi kilometri şi jumătate pe acel traseu. Şeful Companiei Naţionale de Infrastructură Rutieră spune că aproape toate proiectele de autostradă au avut momente în care s-au împotmolit în birocraţie. Au primit greu autorizaţiile de construire.
Anul acesta, singura inaugurare de autostradă a fost una cu repetiţie. În octombrie a fost redeschis circulaţiei tronsonul dintre Cunţa şi Sălişte pe care Compania Naţională de Drumuri a trebuit să îl repare şi, pe alocuri, chiar să îl reconstruiască din cauza surpărilor. Primii kilometri noi de autostradă din 2016 ar urma să fie daţi în circulaţie până pe 20 decembrie. Cea mai lungă bucată inagurată va fi cea de 15 kilometri de pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Iar dacă vremea va fi bună, vor fi deschişi şi trei kilometri noi pe autostrada Bucureşti-Ploieşti. În total, vor fi cel mult 18 kilometri noi pe care vor putea intra maşinile anul acesta. Şeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii rutiere spune că ritmul în care s-a lucrat a fost influenţat de birocraţie.
Cătălin Homor, directorul general CNAIR: „De foarte multe ori s-a discutat câţi kilometri, câţi kilometri. Foarte multe autostrăzi, dacă nu toate, nu aveau autorizaţie de construire. Nu putem să discutăm câţi kilometri deschidem dacă nu am autorizaţie de construire”.
Până la finalul anului se va încerca obţinerea autorizaţiilor pentru toate proiectele de autostradă, astfel încât de la anul să se lucreze mai alert. Ministrul Transporturilor estima de curând că în 2017 ar putea fi inauguraţi 150 de kilometri de autostradă, de aproape 10 ori mai mulţi decât anul acesta.
Printre segmentele inaugurate până la finalul anului următor ar urma să se numere şi ultimii 2,4 kilometri ai autostrăzii Bucureşti-Ploieşti. Cea mai mare parte a acestei autostrăzi este în circulaţie încă din 2012, însă până acum nu a fost finalizată intrarea ei în Capitală. O altă problemă pe Bucureşti-Ploieşti este lipsa spaţiilor de servicii.
Cătălin Homor, directorul general CNAIR: „Este un contract semnat în luna ianuarie dacă nu greşesc, cu un consorţiu. Aproape şase luni, şapte luni nu a fost capabil să aducă această scrisoare de garanţie. Am fost la un pas să reziliem acest contract. Într-un final în luna octombrie au venit cu o scrisoare de garanţie valabilă.
Construcţia spaţiilor de servicii va începe de la începutul anului viitor, ceea ce înseamnă că autostrada dintre Capitală şi Ploieşti va fi complet funcţională şi utilată până la finele lui 2017.