După ce 2013 a fost un an de vârf al deschiderilor de autostrăzi – 140 de kilometri după socoteala directorului general al Companiei de Autostrăzi (CNAIR), Ștefan Ioniță, românii vor mai beneficia de inaugurări substanțiale în 2019.
Anunțul a fost făcut joi de către șeful CNAIR, Ștefan Ioniță, într-o conferință de presă în care acesta a prezentat situația unor proiecte în domeniu.
Prezentăm pe scurt câteva declarații ale sale:
- Inaugurări de autostrăzi. Acestea presupun pregătirea anterioară a unor proiecte. ”NU promovezi, nu ai ce recepționa”, spune el. Nu e cazul acum căci sunt pregătite proiecte de câteva miliarde de dolari. După un 2013 fructuos, cu 140 de kilometri inaugurați (de fapt sub 110 kilometri, vezi aici), o lungime mare a sectoarelor inaugurate va mai fi întâlnită în anul 2019, spune el.
- Inaugurări în 2018. Cel mai devreme se va inaugura Sebeș – Turda, lotul III cu 12,4 kilometri, în 9 ianuarie. În februarie 2018 urmează 16 kilometri din Sebeș Turda, lotul IV, apoi Lugoj - Deva lotul II cu 4 kilometri, lotul III cu 8,6 kilometri și 12 kilometri din lotul IV tot pe Lugoj - Deva.
- Comarnic - Brașov. Proiectul de autostradă e la Ministerul Transporturilor, nu la CNAIR, se scuză Ioniță. Discuțiile cu Banca Mondială ”sunt avansate”, a repetat el fără a oferi detalii suplimentare. Râșnov Cristian va începe anul viitor și la fel Centura Comarnic. Pasajul care leagă Centura Comarnic la DN1 urmează să fie licitat, iar lucrările ar putea fi concomitente.
- Podul de la Brăila peste Dunăre. Lucrările vor începe și aici tot anul viitor. Ioniță a anunțat că a fost depusă o acțiune în Justiție la Curtea de Apel București împotriva deciziei CNAIR de a acorda contractul unei asocieri de firme din Italia și Japonia. Contestația a fost depusă de firma Euroconstruct Trading 98, deținută de regele asfaltului, Dan Beșciu, asociată cu câteva firme chineze care vor și ele să construiască importantul proiect.
- Autostrada A2. În toamna anului viitor vor începe lucrări de reparație ale primului tronson, București - Fundulea prin frezarea betonului și înlocuirea acestuia cu astfalt. Vor fi reparate doar benzile de circulație 1 și 2 pe ambele sensuri, nu și benzile de urgență. Până atunci se va face proiectul.
- București-Pitești. Loturile 3,4 vor face obiectul discuțiilor purtate cu Jaspers, organismul de consultanță al Comisiei Europene, în prima parte a anului viitor. Lotul 2 va mai aștepta. CNAIR așteaptă înainte de aprobarea cererii de finanțarte pe proiect un acord premergător de tip ”no objection”. Loturile 1 și 5 sunt în faza de evaluare a ofertelor.
- Respingerea documentațiilor de licitație de către Autoritatea de Achiziții (ANAP) e dovada ”bunei colaborări” dintre CNAIR și ANAP. Extrem de puține documentații sunt acceptate din prima de către ANAP, fapt care i se pare normal lui Ștefan Ioniță.
- Există situații în care alegerea antreprenorului durează și doi ani. Compania s-a străduit să facă un parteneriat cu constructorii astfel încât aceștia să nu mai aibă pretext să nu muncească. Reamintim că valoarea daunelor cerute de aceștia CNAIR se cifrează la în jur de un miliard de lei.
- Podurile în România sunt neglijate din totdeauna. Se va înființa în cadrul CNAIR o direcție de poduri, iar bugetul pentru acestea va fi de 10% din total. Cam 50% din poduri au vechime de peste 40 de ani își aduce aminte Ioniță din perioada în care era șef la CESTRIN – Institutul de Proiectare în domeniu.