Avem dovada că s-a știut despre starea dezastruoasă în care se afla Blue Air. Guvernul a fost informat în repetate rânduri, iar acesta nu a reacționat. Digi24 a intrat în posesia unor documente care arată faptul că în 2021, pe când ministru era Cătălin Drulă, Blue Air semnala că nu mai are bani să își achite împrumutul garantat de stat și chiar cerea bani în plus Guvernului. Fără un supliment de 54 de milioane de euro aceștia spuneau că nu vor putea să își mai desfășoare activitatea. Cu toate acestea ei au continuat să vândă bilete.
Cristina Sbîrn, jurnalist Digi24: Documentele obținute de Digi24 arată clar că pe data de 18 august 2021 conducerea companiei Blue Air informa Ministerul Transporturilor că nu se mai poate asigura continuitatea activității companiei fără o infuzie rapidă de fonduri, în valoare de minim 54 de milioane de euro.
Spuneau atunci șefii Blue Air că ei nu pot să strângă acești bani, ca urmare a faptului că statul are garanții puse pe activele companiei și veneau și cu o propunere către ministerul Transporturilor. Îi cereau instituției să participe în acționariatul companiei, practic să se facă o majorare de capital, iar statul să devină acționar cu cel puțin 44% din acțiuni la transportatorul aerian.
Practic, ei cereau transformarea ajutorului obținut pentru pagubele din pandemie într-un ajutor de restructurare. Spuneau că astfel ar fi avut posibilitatea de a obține și alte fonduri pentru ca compania să-și poată desfășura activitatea mai departe.
Câteva zile mai târziu, pe 26 august 2021, compania informa și Ministerul Finanțelor că nu poate să plătească ratele la ajutorul de pandemie, acele 300 de milioane de lei, ratele la acel ajutor, pentru lunile august și septembrie 2021, și solicita ca acestea să fie plătite în perioada martie–mai 2022.
De ce este important să vorbim despre aceste documente? Pentru că a existat o pasare de responsabilitate între actuali și foști miniștri cu privire la situația gravă în care se afla compania Blue Air, care a ajuns să-i afecteze și pe români. Și asta pentru că începând cu data de 6 septembrie, compania a suspendat toate zborurile, inițial ca urmare a unei popriri pusă de Ministerului Mediului pe conturile sale, pentru o datorie de 28 de milioane de lei.
Însă și după ce a fost ridicată această poprire compania a continuat să suspende zborurile, pentru că nu are banii necesari nici măcar pentru plata combustibilului, astfel încât să fie capabilă să-și ridice avioanele de la sol.
Cursele rămân anulate până pe data de 10 octombrie, cel puțin. Așteptăm să vedem în continuare cum va evolua situația.
Cei care au bilete cumpărate la Blue Air în această perioadă se pot adresa companiei pentru a-și obține banii înapoi, sau credit pentru alte zboruri, se pot adresa și ANPC-ului, dar și companiilor care sunt soecializate în recuperarea banilor pentru curse întârziate sau anulate.
Cătălin Drulă a reacționat la informațiile obținute de Digi24
Fostul Ministru al Transporturilor Cătălin Drulă a reacționat la informațiile obținute de Digi24 și susține că la momentul la care compania se plângea că nu mai are bani și cerea un împrumut suplimentar de 54 de milioane de euro, totuși încă era într-o situație rezonabilă, iar lucrurile s-au degradat în mandatul lui Sorin Grindeanu.
Cătălin Drulă: La momentul respectiv, compania se afla într-o situație încă solvabilă. Noi ne-am făcut datoria de a monitoriza toți parametrii companiei. Am avut discuții repetate cu dumnealor. S-a degradat situația acestei companii după plecarea mea de la minister.
Nu am avut de-a face cu astfel de situații. Datoriile companiei erau încă sustenabile anul trecut. În iunie 2021 erau 120 de milioane de euro, dintre care 60 este chiar împrumutul de stat. Iar în prezent au ajuns la 230 de milioane de euro.
Compania poate să trimită orice informare și să prognozeze orice. Eu nu am mai fost la minister din 8 septembrie, nu mă pot ocupa de o problemă dacă nu sunt ministru.
Editor : Liviu Cojan