Comisarul european Adina Vălean a arătat joi seară la Digi24, în contextul anunțului privind sprijinul Comisiei Europene pentru dezvoltarea infrastructurii din România, cum trebuie gândite autostrăzile pentru a putea fi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
„Este absolut gratuit (ajutorul experților, n.red.). Înainte de a face această propunere pentru noi, interna, acesta a reprezentat un proiect căruia a trebuit să-i găsim finanțare, să implicăm toți experții potriviți din directoratele Comisiei care au legătură cu subiectul. Noi vrem ca după proiectele care se propun pentru aceste Plan de Redresare și Reziliență să intre în analiză proiectele de interconectare europeană, unde vor fi special proiecte de căi ferate și căi navigabile, iar acest task force continuă să acorde această asistență și penru celelalte proiecte de infrastructură de transporturi care au altă sursă de finanțare decât PNRR”, a spus Adina Vălean, la Digi24.
„Avem grupul de lucru gata pregătit. Săptămâna viitoare, dacă dorește, dacă avem partea română angajată, putem începe deja”, a menționat Adina Vălean, precizând că Executivul român întocmește planul: „Noi vrem doar să intervenim pentru a sprijini ca să capete forma potrivită, iar în derulare să sprijinim capacitatea administrativă a lor”.
Adina Vălean a mai spus că îl va invita pe Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor, să trimită echipa de experți români care să lucreze împreună cu cei ai Comisiei în grupul de lucru. „Aș vrea să fie puțin politizat, să fie la nivel tehnic”.
„Este agreat că toate acele proiecte din PNRR trebuie să aibă o componentă sustenabilă, 37% din totalul lor, trebuie să fie proiecte verzi, 20% digitalizare, dar mai există și principiul do not harm, să nu creeze o daună din punct de vedere al climei. Din acest punct de vedere au existat discuții dacă autostrăzile sunt suficient de sustenabile. În concluzie, pot fi sustenabile, sunt acceptate la finanțare”, a completat comisarul european pentru Transporturi.
„Nouă ne trebuie aceste autostrăzi, numai că ele trebuie văzute în contextul unui sistem de transporturi. Nu pur și simplu o autostradă, ci o autostradă care ne asigură conexiunea cu calea ferată, adică intermodalitate, o autostradă care are stații de încărcare pentru mașinile electrice, pentru combustibili alternativi, care are un sistem inteligent de monitorizare a traficului, care respectă mediul și biodiversitatea. Toate acestea trebuie avute în vedere de la începutul proiectului”, a subliniat Adina Vălean.
În ceea ce privește fondurile alocate pentru transporturi în România, suma este de 9 miliarde de euro, iar banii vor merge către proiecte dacă îndeplinesc toate condiționalitățile.
„În aceste proiecte vor exista indicatori intermediari și, în măsură ce România îi autodefinește în proiect sunt bifați, se pot vira fonduri. Nu mai terminăm proiectul și luăm banii la sfârșit, ei vin în funcție de cum sunt îndepliniți acești indicatori”, a explicat comisarul european.
Editor : G.C.