Apa din carburanţi este una din spaimele şoferilor. Digi24 a filmat în rafinăria Petrobrazi cea mai nouă instalaţie cu care se verifică cifra octanică şi care elimină apa din benzină şi motorină. Iată cum arată laboratoarele care au grijă ca maşinile românilor să prindă viteză.
În rafinăria Petrobrazi, una dintre ultimele trei pe care le mai are România, se fac anual 150.000 de analize pentru calitatea carburanţilor. Fiecare litru de carburant iese de aici ca de la medic, glumesc petroliştii: pe buletinul de analize NU trebuie să apară contaminarea carburanţilor cu apă sau impurităţi.
Benzina din rafinare este turnată în instalaţii care seamănă cu motorul unui camion, pentru a i se testa cifra octanică.
„Spre exemplu, dacă foloseşti un combustibil care are o cifră octanică mai mică decât cea pusă de producător, nu obţii randamentul potrivit din motor: poate să aibă putere mai mică sau un consum mai mare”, explică Adrian Mincu, director administrativ Petrobrazi.
Există şi reversul. Chiar dacă benzina cu cifră octanică mai mare rezistă mai bine la compresia motorului, specialiştii spun că şoferii care pun benzină cu cifră octanică 98 sau 100 în maşini cu motoare mici, nu fac decât să cheltuie bani inutil.
Evoluţia în domeniul carburanţilor este impresionantă: spre exemplu, înainte de 1990, cifra octanică era sub 90, iar acum a depăşit 100. În plus, carburanţii de acum au un conţinut de sulf de 15 ori mai mic faţă de anul 2000 când era activă norma Euro3.
„În aceste două mostre avem motorină şi benzină. Le vom pune în acest aparat care testează cantitatea de sulf din carburanţi. După cum bine ştim, sulful este coroziv pentru motor şi foarte poluant. În acest laborator se analizează cantitatea de apă din carburanţi. Dacă pentru motorină normele europene spun că trebuie să fie de cel mult 0,02% din total, pentru benzină nu există o limită, dar poate fi de 3 ori mai mare decât la motorină”, relatează Cătălin Bălan, reporter Digi24.
Apa din carburanţi este una din marile spaime ale şoferilor: poate provoca chiar oprirea motorului. Testele din laborator se fac cu o substanţă pe bază de iod care reacţionează sub influenţa curentului electric cu moleculele de apă din carburanţii testaţi. Conţinutul de apă se determină în funcţie de cantitatea de curent folosită în reacţia chimică.