Într-un comunicat de presă neclar, ministrul Transporturilor vorbește de subestimarea deliberată a valorii de construcție a magistralei 5 și de deficiențe la pregătirea proiectului care au permis plăți suplimentare de 188 milioane lei. Problema este că aceste acuze pot fi formulate în cazul oricărui contract derulat de constructorului liniei de metrou, firma italiană Astaldi. Situațiile din contract sunt întâlnite cam la orice contract mai mare la Ministerul Transporturilor.
Redăm fragmente din comunicatul Ministerului Transporturilor.
„Corpul de Control al Ministrului Transporturilor, Lucian Șova, a efectuat verificări la Metrorex, care au vizat respectarea prevederilor legale și contractuale în derularea contractului de proiectare și execuție a Magistralei 5 de metrou- Drumul Taberei- Pantelimon. Tronson 1. Drumul Taberei-Universitate. Secțiunea Râul Doamnei- Hașdeu (Opera)-Structura de rezistență(“Proiectul”), potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Transporturilor. Verificările au fost efectuate în perioada 22-31.08.2018.
În urma controlului au fost constatate deficiențe în implementarea proiectului care au condus la întârzieri în derularea contractului dar și la suplimentarea costurilor pentru Metrorex.
În urma controlului efectuat rezultă indicii cu privire la existența unor nereguli și/sau posibile fraude în implementarea Proiectului așa cum sunt ele definite în Ordonanța de urgență nr. 66/2011, privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora.
Raportul arată că valoarea contractului a fost subestimată la lansarea procedurii de achiziție iar în derulare au intervenit majorări substanțiale ale valorii acestuia, informații ce reprezintă indicii de fraudă.
În urma analizării modului în care a fost pregătită și derulată licitația publică și a modului de stabilire a termenilor contractuali și implementarea contractului s-a constatat generarea de costuri suplimentare de către autoritatea contractantă în favoarea executantului în valoare de peste 188 milioane lei.
Având în vedere prevederile legale, precum și faptul că proiectul este finanțat din fonduri ale Uniunii Europene, organele de control consideră necesară sesizarea Departamentului pentru lupta Antifraudă-DLAF, pentru cercetarea și luarea măsurilor.
Totodată, membrii Consiliului de Administrație al Metrorex precum și conducerea societății vor analiza constatările și concluziile raportului Corpului de Control al ministrului Transporturilor, Lucian Șova și vor dispune măsurile legale pentru stabilirea, cercetarea și sancționarea după caz a personalului responsabil pentru deficiențele constatate”.
Comunicatul nu oferă răspunsuri la următoarele întrebări:
De ce informațiile au fost difuzate de abia acum, când a fost solicitată demisia ministrului Transporturilor.
Ce se întâmplă cu alte proiecte unde lucrează tot firma italiană Astaldi și unde situația este similară. Spre exemplu la podul de peste Dunăre din zona Brăila firma italiană a emis peste 10 solicitări de pretenții, multe bazate de obligații nerespectate sau defectuos asumate contractul de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România.